Ny kampanj ska sprida hästkraft över Sverige

Ny kampanj ska sprida hästkraft över Sverige

För att få fler att inse kraften i svensk ridsport och vad hästen betyder för människors må bra, startar Svenska Ridsportförbundet rörelsen Älska Hästkraft. Det är dags att ta tillbaka ordet hästkraft dit det hör hemma!

Sveriges cirka 900 ideella ridklubbar rymmer en sällsam kraft som fler, och framför allt beslutsfattare, borde få upp ögonen för. Ridskolan och stallbacken är en viktig samhällsresurs och att hästar och ridning har god inverkan på människors välbefinnande är numera väldokumenterat.

På kampanjsidan http://hastkraft.ridsport.se på Facebook kan den som vill sprida välgörande hästkraft över Sverige. Inspirera någon till att rida, klappa, fascineras eller bara andas lite stalluft en stund.

Lisen Bratt Fredricson, hoppryttare på landslagsnivå och numera även känd från tv-programmet ”Ryttareliten”,  tänker skicka välgörande hästkraft till sin kommun.
- Jag vill skicka en rejäl dos hästkraft till Simrishamns kommun för att de skall förstå kraften som finns hos oss alla som älskar hästar och då inse att det är Sveriges näst största sport och på så sätt få kraft att utveckla sporten här på Österlen, säger Lisen Bratt Fredricson.

Kampanjen är ett sätt att höja ridsportens röst i valrörelsen, men framförallt ska den sprida ridsportens många värden vidare. Ett par hundra klubbar har redan anmält hästkraftaktiviteter som öppnar upp för besök. En av dem är Jokkmokks Ridklubb i Norrbotten där det kommer att gå hett till i Valborg.

- Vi står som arrangör av majbrasan i vår kommun. Det brukar komma jättemycket folk och vi passar på att berätta om vår verksamhet och de som vill kan prova på att rida. Vi är en liten klubb i en liten kommun men kommer att satsa stort framöver för att fler ska upptäcka kraften i vår klubb, säger ridskoleansvarige Helena Forsberg Gustafsson.

Listan med aktiviteter fylls på hela tiden och under kampanjen kommer guldbiljetter till olika evenemang och spännande stallbackar att lottas ut. Kampanjen startar nu och rullar i första hand året ut. Ett räkneverk håller koll på hur mycket hästkraft som skickas – och hur ridsportens muskler växer med kampanjen.

Sju starka skäl att Älska hästkraften

- hästar är fantastiska djur
- hästar kräver ”här och nu” och får människor att stressa av och må bra
- ridsport är sport och fritid för alla, hela livet och på alla nivåer
- en av få sporter där män och kvinnor tävlar på lika villkor
- stallet är en mötesplats som där sociala skillnader suddas ut.
- här ryms en unik ledarskola som får unga att växa och ta ansvar
- sport och livskvalité för människor med funktionsnedsättning.

Så skickar man hästkraft
Kampanjsidan finns på facebook och för att kunna sprida kraften måste både den som skickar och den som tar emot, vara medlemmar på facebook. På ridsport.se finns mer information om kampanjen.

Mia Thun, Svenska Ridsportförbundet, 0220-456 02

Margareta Borg, Svenska Ridsportförbundet, 0220-456 33