Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 32

Kontaktpersoner - Kommunikation & Marknad Marie Lundmark Hubertson (verksamhetschef) 0220- 456 76, 070- 979 56 76 Lotta Amnestål (informationschef) 0220-456 35, 070- 979 56 35 Annika Elg 0220- 456 31, 070- 979 56 31, Annica Feltendal 0220- 456 06, 070- 979 56 06, Linda Thörngren 0220-456 30 Innehåll Sista chansen innan final i superligan SM i dressyr för unga ryttare, juniorer och ponny VM Special Information till media WEG 2006 - Ryttar-VM i Aachen, Tyskland 20 augusti - 3 september - nedräkningen har börjat Aktuellt kalendarium med datum, tävlingsplatser, ryttare och hemsidor finns längst ner på nyhetsbrevet Sista chansen innan final i superligan I Dublin rids sista omgången i hoppningens superliga innan det är det dags för final i september. Mellan de båda superligetävlingarna kommer VM som ett utropstecken. Sverige ligger just nu sexa i tabellen efter sjätteplatsen i Hickstead. De engelska ryttarna vann mycket populärt på hemmaplan och passerade i sammandraget. Peder Fredricson får stå över VM den här gången och förstärker i stället laget i Dublin. Där rider han tillsammans med Jens Fredricson, Helena Lundbäck, Svante Johansson och Linda Heed. Holland och Irland slåss runt nedflyttningsstrecket i superligan. Sverige behöver en bra placering i Dublin för att få tillräckligt med poäng för att hålla undan om det går riktigt bra för Irland eller Holland. Irland rider självklart för att vinna på hemmaplan och holländarna var tvåa senast på Hickstead. Upplagt för en rejält spännande omgång på den gröna ön med andra ord. Nationshoppningen, Samsung Super League, rids på fredagen med start 14:30. Kontaktperson: Lotta Amnestål 0709-79 56 35 10- 13 aug SM i dressyr för unga ryttare, juniorer och ponny, kval Young Rider Krafft Cup Kontaktperson: Louise Jirsell 0709-98 20 05 Willands Ryttarförening, www.willands.se/sm2006 Regerande svenska mästare i dressyr: Ponny, kat B: Felicia Wennström/Mac Scott, kat C, Hanna Weiden/Favorite Love, kat D: Victoria Bergh/Tim, Junior: Hanna Etzner/Vivette, Unga Ryttare: Helena Weibull/Fabioso Information till media Ni missar väl inte vår speciella Mediasida på www.ridsport.se Gå in på hemsidan och klicka på länken Media i vänsterkanten. Här hittar du våra nyhetsbrev, ackrediteringar, TV-tider och annan aktuell information. I Mediaguiden finns aktuella ryttarbiografier, mästerskapsresultat genom tiderna och annan nyttig information. Lösen till Nyhetsbreven: användarnamn: media, lösenord: press WEG 2006 - Ryttar-VM i Aachen, Tyskland 20 augusti - 3 september Nedräkningen har börjat Nu är det bara en månad kvar till Ryttar-VM och på vår VM-sida kommer nyheter varje dag. Här finns också tidsprogram och annan praktisk information http://www2.ridsport.se/tvm.aspx?p=287165 Internationella tävlingar vecka 32 9- 13 aug Dublin, Irland, CSIO*****, internationell hoppning, Samsung Super League http://www.dublinhorseshow.com/ Svenska ryttare: Peder Fredricson, Jens Fredricson, Svante Johansson, Helena Lundbäck, Linda Heed Ställning Samsung Super League efter 6 omg: 1) Tyskland 35,125 2) USA 32 3) Frankrike 31 4) Schweiz 26,625 5) Storbritannien 26 6) Sverige 18,125 7) Holland 14,125 8) Irland 12 10- 13 aug Bratislava, Slovakien, CSIO****, internationell hoppning http://www.jazdectvo.sk/index.php Svenska ryttare: Niklas Arvidsson, Erika Lickhammer, Frida Andersson, Emma Emanuelsson 10- 13 aug Valkenswaard, Holland, CSI**, internationell hoppning http://www.csivalkenswaard.com/ Svenska ryttare: Malin Baryard- Johnsson, Nathalie Adelborg 11- 13 aug Spangenberg, Tyskland, CSI***, internationell hoppning http://www.csi-spangenberg.de/ Svenska ryttare: Rolf-Göran Bengtsson, Maria Gretzer, Lotta Schultz, Royne Zetterman, Christina Gustafsson 10-13 aug Hartpury, Storbritannien, CIC***, internationell fälttävlan Svenska ryttare Hermine Waugh Internationella tävlingar vecka 33 17- 20 aug Valkensward, Holland, CSI***** internationell hoppning http://www.csivalkenswaard.com/ Svenska ryttare: Malin Baryard-Johnsson, Nathalie Adelborg 17- 19 aug Auvers, Frankrike, CSIJYP, internationell hoppning http://www.hinard-show-jumping.com/ Svenska ryttare: Amanda Kjellberg, Evelyn Sander, Alexander Zetterman, Douglas Lindelöw 16- 20 aug Martinvast, Frankrike, CIC-W världscup fälttävlan http://www.concours-complet-martinvast.com/ Svenska ryttare: Anna Hilton, Anna Hassö 18- 20 aug Warka, Polen, CAI-A2, internationell körning Svenska kuskar: Axel Olin Nationella tävlingar vecka 32 10- 13 aug Willands Ryttarförening, SM i dressyr för unga ryttare, juniorer och ponny, www.willands.se/sm2006 11- 13 aug Hoppa högt i Småland, nationell hoppning, Värnamobygdens Ryttarförening, www.hoppahogt.se 11- 13 aug Näsets Ryttarsällskap, nationell hoppning, http://nasetsrs.se 12- 13 aug Södra Sallerups Ryttarförening, nationell hoppning, www.ssrf.nu 12- 13 aug Norrköpings Fältrittklubb, nationell hoppning, www.nfk.info 12- 13 aug Linköpings Fälttävlan, nationell fälttävlan, www.falttavlan.se Nationella tävlingar vecka 33 18- 20 aug Älmhult- Linnébygdens Ridklubb, nationell hoppning, www.alirk.se 18- 20 aug Sölvesborgs Ridklubb, nationell hoppning, www.solvesborgsrk.k.se 18- 20 aug Tierps Ryttarklubb, nationell hoppning, www.tirk.org 19- 20 aug Ostkustens Dressyryttare, nationell dressyr, http://svenskidrott.se/Organisation.asp?id=48609 19- 20 aug Stora Wäsby Fältrittklubb, nationell fälttävlan, Junior SM, www.swfrk.com 18- 20 aug Gotlands Ridklubbar, nationell körning, www.kuskringen.nu 18- 20 aug Dagstorpsortens Ryttarförening, Svenskt Ponnyderby hoppning& dressyr, www.dagstorp.nu