O.Kavli förlänger partnerskap

O.Kavli förlänger partnerskap

O. Kavli AB är sedan 2012 partner till Svenska Ridsportförbundet och svensk distansritt. Under 2012 hjälpte O. Kavli till att öka antalet tävlande ekipage i clear round-klasser med hela 62 % jämfört med föregående år genom att subventionera startavgiften i Kavli Clear Rounds. Nu förlängs partnerskapet till att gälla även 2013.

Även i år kommer O. Kavlis insats att vara fokuserad på att främja breddverksamheten inom distansridningen genom Kavli Clear Round för att få fler att våga prova på att rida distansritt.

Distansritt är en uthållighetsgren med stort fokus på samspel mellan ryttare och häst där naturlighet och horsemanship är viktiga kärnvärden.
- Ridsporten är Sveriges näst största ungdomssport. Vi har med vår ägarstruktur ett särskilt långsiktigt och ansvarstagande perspektiv. Breddsatsningar på ungdomssporter passar våra värderingar bra och därför känns samarbetet med Ridsportförbundet väldigt naturligt för Kavli, säger Gerhard Bley, VD på O. Kavli AB.

Gerhard Bley har själv ridit en Kavli Clear Round, Vasaritten i dalaskogarna.
- Fler borde pröva, det här var jättekul men man kanske ska ha tätare än tio år mellan ridpassen, sa Gerhard Bley glatt men grinade lite illa när han satt av efter målgången.
De 48 kilometrarna i dalaskogen flöt perfekt men det kändes i kroppen och framförallt i benen hos Gerhard och hans vänner. Distansen gick fortare än beräknat. Drygt 11 km i timmen, vilket innebär travtakt med inslag av och galopp.
I clear round gäller det att rida inom maxtiden, men till skillnad från andra ritter, även inom en minimitid.

- Vi på Svenska Ridsportförbundet är mycket glada och stolta över att få fortsätta vårt samarbete med O.Kavli AB. Samarbetet har fokus på distansritt och ger distanskommittéen möjlighet att nå ut till fler. Kavli Clear Round var en succé förra året och jag hoppas 2013 blir ännu bättre, säger Axel Lindgren, marknadsansvarig hos Svenska Ridsportförbundet.

Nina Sidenå, Trade & Shopper Marketing Manager, O. Kavli AB, nina.sidena@kavli.se 072-162 85 06
Gerhard Bley, VD, O. Kavli AB, gerhard.bley@kavli.se
Axel Lindgren, marknadsansvarig, Svenska Ridsportförbundet, axel.lindgren@ridsport.se 070-100 96 30

Fakta om O.Kavli