Oskarshamns Ridklubb är Årets ridskola

Oskarshamns Ridklubb är Årets ridskola

Med stort hjärta och kreativitet driver ideella Oskarshamns Ridklubb en ridskola för alla. En vinnande verksamhet som tar priset Årets ridskola 2015.
- Hjälp vad stolt jag blir, det här nästan inte greppbart, säger Madeleine Dunsäter, glad verksamhetsledare i klubben.

Årets ridskola utses efter nomineringar av Svenska Ridsportförbundets Ridskole- och Anläggningssektion och priset, ett utbildningsstipendium på 40 000 kronor, delas ut under Ryttargalan på Berns i Stockholm den 25 november i samarbete med Agria Djurförsäkring.

- Landets ridskolor gör en fantastiskt insats i att lägga grunden för hela ridsporten. Att lära barn och ungdomar att umgås med djur, ta ansvar och känna gemenskapen i stallmiljön är viktigt i dagens samhälle. Därför känns det extra kul att premiera Oskarshamns Ridklubb som utmärker sig över det vanliga och bedriver en fantastisk verksamhet, helt i linje med hur vi vill se framtidens ridsport utvecklas, säger Stefan Fur, Affärsområdeschef Häst hos Agria Djurförsäkring.

Satsar på kunskap
Ridlektioner på alla nivåer i flera grenar, fysträning för ryttare, föräldrapaket, frukostridning, fredagsklubb, ungdomsledarskola och kunskapspass med fokus på säkra grepp…
Det är bredden i verksamheten som är Oskarshamns Ridklubbs (ORK) stora styrka.
- Vi tror på goda grunder, utbildar allsidiga ryttare och vill inspirera fler att lära mer. Det finns ju så mycket att lära och göra med hästar, säger verksamhetsledaren Madeleine Dunsäter.
Därför inleds varje ridlektion hos ORK alltid med 30 minuters teori.
- Det har visat sig vara ett jättebra grepp som handlar mycket om hästar och säkerhet, en av våra grundbultar, men också om föreningskunskap.
- Vi är ju en ideell förening som bygger på ideella krafter så det är viktigt att alla förstår att verksamheten för medlemmarna blir det medlemmarna själva gör, säger Madeleine Dunsäter.

Klubben som bildades 1951 har idag 480 medlemmar. På ridskolan finns 20 hästar och varje vecka görs cirka 300 uppsittningar.
Men innan eleverna sätter foten i stigbygeln gäller det att värma upp.
- De som vill kör några korta uppvärmningsövningar precis som i vilken annan idrott som helst. Dels för att eleverna ska få ut mer av sin idrott men också för vi tror att hästarna mår bättre av att få upp en uppvärmd ryttare på ryggen, säger Madeleine Dunsäter.
Med hälsa som tema och ”ju bättre kondition vi har, desto mer orkar vi som ryttare” som mantra, drog också cirkelträningsgruppen ORKanerna igång för ett par år sedan, och har idag inspirerat ryttare i klubben att orka både hel- och halvmaror.

Svenska Ridsportförbundet organiserar cirka 900 ridklubbar varav cirka 450 driver ridskola. Att ta emot priset Årets ridskola är stort.
- Det betyder massor för oss i klubben och är ett fint bevis på att det vi gör är rätt, säger Madeleine Dunsäter.

Motiveringen av Oskarshamns Ridklubb lyder så här:
”Med stort hjärta och härlig kreativitet driver Oskarshamns Ridklubb en ridskola för alla. Här finns en rik och varierad breddverksamhet, från nybörjare till specialgrupper i flera olika ridsportgrenar. Något som borgar för allsidiga ryttare och friska hästar. Hos ORK växer unga som ledare, en driven ungdomssektion står för kompisandra, kunskap och kul upptåg. Säkerhet och hästkunskap är en naturlig del i allt som görs hos ORK. Här är ryttare idrottare och klubben satsar stort på hälsa och träning, bland annat genom cirkelträningsgruppen ORKanerna och uppvärmning för ryttare som en smidig start på ridlektionen. ”Tillsammans är vi ORK” är klubbens stolta slogan - och en gemenskap som känns och gör avtryck."