Pigg 100-åring firar med 100-dagarsritt

Pigg 100-åring firar med 100-dagarsritt

Nu är det dags för starten av Jubileumsritten.
100 dagar färdas ett 100-tal ryttare genom sommarvackra Sverige för att fira jubilaren, Svenska Ridsportförbundet, som fyller 100 år. Starten går i Glimåkra fredag nästa vecka.

Svenska Ridsportförbundet är ett av landets största idrottsförbund med en stor och omfattande verksamhet så det är med andra ord en pigg 100-åring!
Genom ritten tar Svenska Ridsportförbundet tillfället att på olika sätt uppmärksamma ridsportens betydelse och ryttarna rider för sin idrott och visar vilken positiv faktor hästar och ridsport är.

Först ut från starten i Glimåkra, Göinge, är bland annat Svenska Ridsportförbundets styrelseledamot Mattias Gårdlund. Han har fattat galoppen och rider för att visa att det här är äkta folksport.
- Det här ska bli väldigt kul, säger han och tar med sig sin egen uppfödning, en femårig fransyska för att färdas från Göinge till Osby.
Senare i sommar ska Mattias rida 100 mil på åtta till tio dagar. Han rider världens tuffaste ritt i Mongoliet med start i Ulan Bator i sommar.
- Då byter jag till den inhemska mongolska hästen, som är liten och stark och väldigt lik den första tamhästen, berättar han.

Jubileumsritten är uppdelad i ett antal delsträckor. Start i Göinge och målgång sker 100 dagar senare i Norrbotten. Passa på att andas in lite hästlukt längs Jubileumsrittens stigar och vägar.
Från Skåne styr ryttarna mot Halland, vidare in i Västergötland, snuddar vid Värmland och fortsätter genom Dalarna och Hälsingland för att vika av mot kusten och passera kuststäderna Sundvall, Örnsköldsvik, Umeå, Piteå och Luleå.
Här kommer kända och okända ryttare att växla av varandra. På vägen fram mot Ullared hänger Morgan och Ola-Conny med ryttarna. Grabbarna som blivit superkändisar via TV 5 och Ullared prövar nu en tripp i vagn och anländer 27 maj till Ullared.

Du visste väl att den första svenska ryttaren att toppa en världsranking var en distansryttare. Maria Hagman-Eriksson var rankad världsetta från september 2011 samtidigt som hennes häst Power toppade hästrankingen och de tillsammans toppade ekipagerankingen!

Hur ryttarna har det längs vägen kan du följa i ord och bild via en blogg på ridsport.se. Det är Svenska Ridsportförbundets distanskommitté som samordnar ritten och runt om i landet finns kontaktpersoner som håller i arrangemangen.

Startskottet för Jubileumsritten går fredag 18 maj klockan 15:30 från idrottsplatsen i Glimåkra.
Dagen efter, tidigt på lördagsmorgonen, går starten för årets SM i distansritt då 160 kilometer ska avverkas.

Kontakter Jubileumsritten:
Premiären: Lena Malmkvist, ordförande i Skånes Ridsportdistrikt, ordforande.skrf@gmail.com mobil: 0761-388068
Gunilla Carlsson, 070-6601751 nillas@hotmail.com
Maria Nordenfelt, 070-2383071

Kontakt Svenska Ridsportförbundet Information och Media:
Lotta Amnestål, 0220 456 35, lotta.amnestal@ridsport.se
My Andersen, 0220 456 29, my.andersen@ridsport.se

Information om vart Jubileumsritten tar vägen, ryttare, kontakter mm kommer kontinuerligt att uppdateras på http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Jubileumsnyheter/Jubileumsritten/ och här finns också en lista med kontaktpersoner för de olika sträckorna.

Jubileumsrittens väg genom Sverige
18/5 start Glimåkra cirka, 15.30