Ponnypremiär i Swedish Riders Trophy

Ponnypremiär i Swedish Riders Trophy

Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet och Horse1 Swedish Riders Trophy
Swedish Riders Trophy utökar nu sitt framgångsrika tävlingskoncept med en ponnyklass. Från och med säsongen 2014 kommer Sveriges unga ponnyryttare ha möjlighet att rida Swedish Riders Trophy Pony, i de tre kategorierna B, C och D. Tävlingarna följer de vanliga SRT-tävlingarna runt landet under hösten och avslutas med stor final på Flyinge i november.

När Swedish Riders Trophy (SRT) drar igång säsongen 2014 så görs det med ytterligare en tävlingsklass på programmet. Det framgångsrika tävlingskonceptet utökas nu med Swedish Riders Trophy Pony – en ponnytävling i de tre kategorierna B, C och D.

Swedish Riders Trophy Pony består av tre deltävlingar – en för respektive tävlingskategori – och en final. Efter kval till Swedish Riders Trophy Pony under våren och sommaren, startar tävlingssäsongen i slutet av augusti och avslutas med stor final på Flyinge i november. Satsningen på Swedish Riders Trophy Pony ger därmed även de yngre ryttarna möjligheten att delta i ett större tävlingssammanhang och få ta del av stämningen och miljön på landets stora arenor. Tävlingen livesänds dessutom på tevekanalen Horse1, precis som Swedish Riders Trophy. Horse1 är också huvudsponsor till tävlingen.

–Vi har engagerat vuxna toppryttare och nu vill vi ge även yngre ryttare en chans att växa och visa framfötterna i ett viktigt och prestigefullt sammanhang, säger Timothy Smart, grundare och eldsjäl.

Swedish Riders Trophy Pony följer samma principer som Swedish Riders Trophy för stora hästar och deltävlingarna rids således på olika platser runtom i landet. Ponnyryttarna får alltså chansen att rida på samma stora arenor, under samma tävlingsdagar, som de etablerade elitryttare som deltar i SRT.

–Vi är glada att Swedish Riders Trophy har valt att satsa på ponnyryttare i år. De får en unik möjlighet att rida på fina tävlingsplatser och även se och lära av de äldre ryttarna på samma tävling, säger Annika Ersgård, sportchef hoppning på Svenska Ridsportförbundet.

Tävlingsschemat för Swedish Riders Trophy Pony ser ut som följer:
B-ponny lördag 13/9, Åby Norrköping, arrangerande klubb: Åby Ridklubb
C-ponny lördag 11/10, Södertälje, arrangerande klubb: Södertälje Ridklubb
D-ponny lördag 25/10, Helsingborg, arrangerande klubb: Helsingborgs Fältrittklubb
Final lördag 22/11, Flyinge, arrangerande klubb: Flyinge Hästsportklubb

20 ekipage kvalar in till respektive kategori; tio från Inverkansridning ponny cup (maj-juli) och tio från den första omgången av Ponny-SM i Vetlanda (augusti).

Varje deltävling består av en uppvärmningsrunda på morgonen och en delfinal samma kväll. Uppvärmningsrundan bestämmer startordningen för kvällens delfinal. Samtliga delfinaler rids i MsvB bed.383B.3 och består alltså av en omgång och en winning round. De åtta bästa ekipagen i varje kategori kvalificerar sig för den stora finalen på Flyinge.

I finalen utses en segrare i varje kategori, i MsvB bed.A:1a. En totalvinnare av Swedish Riders Trophy Pony utses dessutom av en prominent jury, genom stilbedömning.

Horse1 Swedish Riders Trophy
Lotta Schlingmann, kommunikationschef, press@riderstrophy.se, 0708-404 688