Pressinformation från Häst 2007 Västerås - Kunskapsdagar och mässa 9-11 mars

Jag sov middag två gånger om dagen! - Linda Heed kommer till Häst 2007 och berättar om kost, vila och träning För en ryttare är det självklart att hästen får den mat han behöver, den träning han behöver och den vila han behöver. Foder och tillskott mäts på guldvåg, inget är för gott, dyrt eller onödigt för hästens välfärd. Och med all rätt, hästen gör sitt jobb och behöver pysslas om. Men ryttaren då? Alltför många tar inte alls hand om sig som de borde. Visste du till exempel att det är viktigt med en paus för återhämtning efter 90 minuters träning. - Hur många ryttare är det inte som kör vidare hela dagarna med sina hästar, utan att vila, och framför allt utan att ta en ordentlig matpaus, säger landslagsryttaren Linda Heed. För Linda Heed är sambandet mellan kost, träning och vila, och framgång och inte minst välbefinnande självklart. Linda Heed fick upp ögonen för hur viktigt det är att tänka på sin egen kost och vila för några år sedan. - Jag var trött dygnet runt. Jag kom inte ur sängen, sov middag varje dag och var dessutom trött på kvällarna, berättar Linda. Både arbete och socialt liv blev lidande, och dessutom funderade Linda på hur resten livet skulle se ut om hon ständigt var så trött. Läkarbesök gav beskedet att hon var frisk, men hon fick i sig för lite energi. - Tillsammans med Lantmännen Axa gjorde jag en matdagbok, och det visade sig att jag åt alldeles för lite i förhållande till det arbete jag gjorde varje dag. Matsedeln Axa föreslog fick Linda Heed att spärra upp ögonen. Hur skulle hon kunna äta så mycket varje dag? Och hinna? Svaret på det och mycket annat berättar Linda Heed om i Västerås den 10 mars. Då kommer hon till Häst 2007, Kunskapsdagar och Mässa, för att i samarbete med Lantmännen Axa, berätta om den viktiga ekvationen kost, vila, träning. Hela seminarieprogrammet och mer info om Häst 2007 finns på http://www.hastvasteras.se/ Sedan 1984 har AXA Sports Club varit kostrådgivare åt en mängd landslag och föreningar - något som också givit goda resultat. De hoppas att även du får nytta och glädje av Axas kunskaper och att det hjälper dig att nå ditt mål. Läs mer på www.axa.se