Ridsport - spännande Master Clinic med annorlunda vinkel

Ridsport - spännande Master Clinic med annorlunda vinkel

En spännande Master Clinic med annorlunda vinkel blir det i Ericsson Globe den 29 november, under Stockholm International Horse Show. Tinne Vilhelmson Silfvén med tränaren Louise  Nathhorst och mentala coachen Kjell Enhager visar den dynamiska kombinationen av att träna och tänka på rätt sätt.

Att se och lyssna på en clinic där en ryttare berättar är alltid lärorikt, men ofta blir slutsatsen att det är grunderna som är det viktiga, noggrannhet och konsekvens.
- Så är det förstås, och därför tänkte vi tillföra något mer, säger Louise ”Lussan” Nathhorst.
- Vi vill visa den mentala kopplingen till framgångar, säger Tinne Vilhelmson Silfvén, som haft kontakt med Kjell Enhager i många år.

Kjell Enhager har varit knuten till dressyrlandslaget under lång tid och inför OS i London var Kjell med vid några tillfällen när Tinne tränade för Louise Nathhorst.
- Han har gett mig en energikick och visat hur jag genom att välja mina tankar kan få ut maximalt av ett träningspass, säger Tinne.

Kjell hjälper ryttarna att behålla koncentrationen under ett träningspass och fokusera på rätt saker.
- Vi kan påverka både oss själva och hästen otroligt mycket med vad och hur vi tänker, säger Tinne.
- Om ryttaren är i fysisk och psykisk balans överförs det ofta på hästen, säger Lussan.

Tinne kommer att rida för Lussan på clinicen och Kjell finns med vid sidan och coachar. Förutom träningen kommer clinicen också att handla om hur ryttaren förbereder sig för tävlingen och även hur man tänker under själva tävlingen.

Tinne Vilhelmson Silfvén har ridit sex OS och tagit fem SM-guld. Hon har ridit de högsta klasserna i de största tävlingarna på en lång rad olika hästar.
Louise Nathhorst har en lång dressyrkarriär bakom sig, med bland annat seger i världscupfinalen. Nu är hon tränare på heltid för flera framgångsrika ekipage.
Kjell Enhager är mental coach, inspiratör och föreläsare som har hjälpt företagare, idrottsstjärnor och idrottslag att genom mental träning övervinna svårigheter och nå stora framgångar.

Ulf Rosengren, ordförande Stockholm International Horse Show, 0705-16 69 00
Lotta Amnestål, pressansvarig Stockholm International Horse Show, 0709-79 56 35