Ridsport - Emma Emanuelsson vann Volkswagen Grand Prix

Ridsport - Emma Emanuelsson vann Volkswagen Grand Prix

Emma Emanuelsson, från Lerum med Titan vann Volkswagen Grand Prix på onsdagskvällen. Finalen reds på Flyinge med bland andra Rolf-Göran Bengtsson i startfältet. Emma Emanuelsson har gjort en strålande höst. Hon har plockat mest poäng genom hela Volkswagen Grand Prix-serien och på det seger i finalen och 200 000 kronor rikare. Tvåa var Annika Gustafsson, Stockholm, med Undine. Båda ryttarna har nu en plats i Stockholm International Horse Show.

- Det här precis vad vi velat ha. En serie med bra tävlingar som höjer vår standard, var Emma Emanuelsson spontana kommentar.
Segern i Flyinge är en av de största i karriären. Nu väntar Ericsson Globe.
Både Emma och tvåan Annika Gustafsson, som rider för Årsta Runsten, får en biljett att rida de internationella hoppklasserna under Stockholm International Horse Show.
Rolf-Göran Bengtsson var på ett sällsynt Sverigebesök och red finalen med en sjätteplats som resultat. Han skrev under på vad de svenskboende ryttarna sa.
- Det är väldigt bra för våra svenska ryttare, menade han.
Stämningen i den fullsatta hallen på Flyinge var härlig. 2400 personer kom.
- Det måste vi säga är strålande, sa Rolf-Göran.
- Det har varit väldigt bra deltävlingar i Gävle, Strömsholm, Billdal och inte minst här, sa Svenska Volkswagens vd Sten Forsberg.
Tvåa i finalen var en tjej som är född norr om polcirkeln i Gällivare.
- Men jag flyttade ner till Stockholm för tio år sedan för att kunna rida mer, säger Annika Gustafsson.
Nu är hon på in i landslaget med sin häst Undine.
Trea var rutinerade Niklas Arvidsson från Helsingborg med hingsten Click and Cash.

Volkswagen Grand Prix, 150-hoppning med omhoppning: 1) Emma Emanuelsson, Lerum, Titan, 0-0, 40,86, 2) Annika Gustafsson, Årsta Runsten, Undine, 0-0, 45,15, 3) Niklas Arvidsson, Helsingborg, Click and Cash 1155, 0-4, 41,14, 4) Niklas Jonsson, Örebro, Caral, 0-4, 42,07, 5) Jens Fredricson, Strömsholm, Calido v/d Klavertje Vier, 0-8, 39,90, 6) Rolf-Göran Begtsson, Flyinge, Gazette Ask, 0-8, 42,30,

Caroline Lundström, Volkswagen Grand Prix, 0709-78 49 01, caroline@lundstromdesign.se
Anna Nyström, pressansvarig Volkswagen Grand Prix Final, 0735-621323 anna.nystrom@flyinge.se
Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Group Sverige AB, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se