Ridsport - Emma och Titan vann Volkswagen Grand Prix på Strömsholm

Ridsport - Emma och Titan vann Volkswagen Grand Prix på Strömsholm

Emma Emanuelsson vann Volkswagen Grand Prix på Strömsholm på söndagseftermiddagen. Tvåa var helena Persson och trea Fredrik Jönsson. Omgången på Strömsholm var den andra av tre av Volkswagen Grand Prix innan final på Flyinge i november.

Emma Emanuelsson var väldigt nöjd efter VW-Grand Prix-finalen på Strömsholm. I premiären i Gävle var hon tvåa. Nu satte hon segern med store Titan, efter en tuff omhoppning.
- Det kändes så bra idag. Jag har haft lite stolpe ut under helgen så det kunde inte ha fått en bättre avslutning, säger Emma Emanuelsson.

Det blev en närmast optimal hoppning. Banbyggare Peter Lundström fick fyra felfria ryttare och två med fyra fel till den avgörande winning round.
Omhoppningen blev väldigt spännande med en publikfriande galoppsträcka till sista hindret. - Det var där Emma säkrade segern, menade Lundström.

Bakom henne i prislistan fanns mesta svenska mästaren Helena Persson som tog andraplatsen och trean Fredrik Jönsson. Båda var med i premiäromgången i Gävle för två veckor sedan men fick vända hem utan rosetter trots fina rundor.
- Det var en trist hemresa, så jag kom taggad till Strömsholm, säger Helena Persson som nu är kvalad till finalen i november och dessutom har två kapabla hästar att välja mellan till finalen, Chamonix H, som tog andraplatsen på Strömsholm och Bonzai H.
- Den här Grand Prix-serien är jättepopulär hos ryttarna, precis vad svensk ridsport behöver, och konkurrensen är stenhård om platserna i Grand Prix-klassen, fyller Fredrik Jönsson i.

Hoppningens förbundskapten Sylve Söderstrand fanns på plats för att inspektera sina ryttare.
- Den här inomhusserien med VW-Grand Prix är det vi behöver. Det känns väldigt tryggt med en så god sponsor i ryggen som Volkswagen. Ryttarna behöver kvalité på tävlingarna. Nu när det är så fina premier på bra tävlingsplatser kommer ju alla som kan, förklarade han.
Emma Emanuelsson kunde nu kvittera ut 75 000 kronor för sin seger.

Emma Emanuelsson blev klar för finalen i Volkswagen Grand Prix redan i Gävle där hon var tvåa i Grand Prix. Nu får hon sällskap till Flyinge i november av Helena Persson och Fredrik Jönsson som kvalade på Strömsholm och Lisen Bratt Fredricson och Peder Fredricson som kvalade i Gävle. Dessutom är ännu en Fredricson klar för final. Han är bland de fem bästa svenska ryttarna på den internationella rankingen som får en plats i Volkswagen Grand Prix-finalen.

I finalen ligger inte bara fina prispengar i potten, 180 000 kronor till segraren, två platser i de internationella hoppklasserna under Stockholm International Horse Show står också på spel. - Det vore jättekul att rida hem en av de platserna, säger Fredrik Jönsson.

I finalen får 22 ryttare starta. De som inte direktkvalar kvalar till final enligt en speciellt poänglista - Aktuell ställning HÄR

Men först ska den tredje VW-Grand Prix-tävlingen avgöras. Den rids i Billdal, som är en hårt satsande förening med både ridskoleverksamhet och höga ambitioner som tävlingsarrangör. Räkna med fartfylld hoppning även där.

Resultat Volkswagen Grand Prix, Strömsholm, 1,50-hoppning med winning round:
1) Emma Emanuelsson, Jump Club RSF, Titan 0+0 37,84 2) Helena Persson, Årsta- Runsten SR, Chamonix H 0+0 37,94 3) Fredrik Jönsson, Flyinge HSK, Aloubet 0+0 38,71 4) Jens Wickström, Bankeryds RK, Twiggen 4+0 39,15 5) Niklas Jonsson, Örebro FK, Caral 0+4 39,34 6) Niklas Arvidsson, Helsingborgs FRK, Click and Cash 1155 4+4 40,66

Arrangörens hemsida: http://www.stromsholm.com/
Start- och resultatlistor publiceras på: http://online.equipe.com/sv/competitions/5427

Caroline Lundström, Volkswagen Grand Prix, 0709-78 49 01, caroline@lundstromdesign.se
Linda Kjellberg, pressansvarig Strömsholm, 0220-451 15, linda.kjellberg@stromsholm.com
Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Group Sverige AB, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se