Ridsport - engagemang som lönar sig

Ridsport - engagemang som lönar sig

Hästkraft ger växtkraft i stallbackens jordnära ledarskola och utvecklar framtidens medarbetare och chefer.
Det är budskap som följer med Svenska Ridsportförbundet till politikerveckan i Almedalen och Idrottens Dag den 3 juli.
Med nya Ledarpasset har Ridsporten utvecklat ett verktyg som sätter ord på det unika ledarskapet, och kryddar ungas CVn med hästkraft.

Umgänget med hästar är en skola i ledarskap som ger kraft även utanför stallbacken. Det visar både forskning och erfarenheter, bland annat bland många kvinnliga företagsledare.
Ridsportens formella ungdomsledarutbildning utbildar dessutom 700 unga ledare varje år.
Det är med andra ord på stallbacken som medarbetare och chefer finns, vana att ta ansvar och samarbeta.

- I stallet får man chans, att redan från tidiga år, träna sig på saker som de som rekryterare letar efter;  ansvarstagande, förmåga att kommunicera, att jobba tillsammans med andra och att vara ihärdig och målmedveten, säger Marie Hallander Larsson, styrelseledamot i Svenska Ridsportförbundet och tidigare personalchef på bland annat Posten, Scandic Hotels och Swedbank.
- I ridsporten finns fler chanser än inom många andra sporter att träna just detta. Att aktivt få vara en ledare i en sådan miljö formar synen på, och respekten för, andra människor.
- Det är människor som vill någonting både för sin egen skull och för andra, och som vill satsa energi och tid ideellt. Som arbetsgivare vill man ha medarbetare som visar engagemang, säger Marie Hallander Larsson.

Styrkan i det ideella engagemanget är odiskutabelt, men ibland kan det vara svårt att sätta ord på ridsportens och stallbackens unika kraft, till exempel i sitt CV. Därför har Svenska Ridsportförbundets Centrala Ungdomssektion (CUS) utvecklat Ledarpasset.
- Hur man ska premiera och klä det ideella engagemanget i ord har länge diskterats inom idrotten. Med Ledarpasset har ridsporten tagit steget fullt ut och skapat ett handfast verktyg som förklarar kraften i ridsporten och hjälper unga på traven även i yrkeslivet, säger Malin Björklund, före detta ledamot i CUS som varit med och utvecklat Ledarpasset.

Ridsportens kontakt i Almedalen:
Sarah Thunholm, sarah.thunholm@ridsport.se, 0709 79 09 32