Ridsport - Carina tar täten i Jubileumsritten

Svenska Ridsportförbundet firar 100 år. Då rider ryttarna genom Sverige för att fira den pigga 100-åringen med sin spännande historia och ljusa framtid. På måndag tar självaste generalsekreteraren i Svenska Ridsportförbundet Carina Sjöberg över. Tillsammans med före detta Grand Prix-ryttaren i dressyr och svenska mästaren Lena Svensson rider Carina från Gagnef till Sågmyra.

18 maj startade de första ryttarna från Glimåkra i Skåne. 25 augusti är det målgång i Luleå.  Nu har nya ryttare tagit över och för budkavlen genom Västmanland och södra Dalarna. Grythyttan och Hällefors har passerats.

På midsommarafton tar ryttarna paus. På midsommardagen rider de mellan Grangärde och Björbo, Källbacken. Under midsommarhelgen laddar Carina Sjöberg för sin ritt. - Jag vet hur man håller distansen ut, säger hon. Jag har erfarenhet från flera konditionsidrotter. Men det mesta sitter i inställningen till uppgiften. Jag har viljan. Lena Svensson håller en försiktig linje. - Kanske ska jag ta med en kudde att sitta på. Jag har ingen aning om hur långt vi ska rida. Det är på måndag de två toppryttarna ger sig av från Gagnef, Ål Kilen till Sågmyra. Ritten är planerad att ta sju timmar och är 30 kilometer. 26 juni blir en spännande dag. Då hålls det Jubileumstal 15.00 i Rättvik av Dalarnas konsulent Louise Tysklind som kan ridsportens historia. 16.30 bjuds det på tårtkalas.

20 juni når ryttarna Kopparberg

21 juni start Grängesberg, Fjällbergets slalombacke, start 17.00 - mål Nyhammar Hafstjärn kl. 21.00. Kontaktperson: Sara Lärka 073-595 54 48

22 juni midsommarafton, paus

23 juni start Nyhammar Hafstjärn, kl.10.00- mål Björbo, Källbäcken, kl.13.00, kontaktperson, Mia Olsson, 0706-375 979

24 juni start Björbo kl.07.00- mål, Dala Floda, kyrkparkeringen kl 09.00, start Dala Floda, kl.09.00- Gagnef Ål Kilen, kl.16.00 kontaktperson, Annica Gustavsson 073-9767768, Kattarina Karlsson,  0707-858 606

25 juni start Gagnef, Ål Kilen, kl. 09.00 - mål Sågmyra kl. 16.00, kontaktperson Svea Nilimaa, 0703-677 453

26 juni start Sågmyra kl. 09.00- mål Rättvik kl.15.00, tal, 16.30 tårtkalas. Kontaktperson, Svea Nilimaa.

Följ Jubileumsrittens väg genom Sverige på bloggen: jubileumsritten.wordpress.com