Ridsport - Maria Gretzer tar plats i FEI

Ridsport - Maria Gretzer tar plats i FEI

Maria Gretzer är ett respekterat namn inom internationell ridsport. Nu kommer hon att ta plats i internationella ridsportförbundet, FEI:s, verkställande utskott.
- Det är otroligt hedrande, säger Maria.

FEI:s verkställande utskott är beslutande organ hos internationella ridsportförbundet. Här fattas de avgörande besluten sedan styrelsen sagt sitt. Maria, som ersätter fransmannen Kevin Staut i verkställande utskottet, blir de aktivas representant och ska se till att föra sporten framåt för de aktiva i samtliga grenar.
- Jag har nära kontakt med många internationellt och det kan behövas för att jag ska göra en bra insats, fortsätter Maria Gretzer.

Maria har tillhört världseliten i hoppning från slutet av 1980-talet. Hon är utbildad i Schweiz och Tyskland av bland annat Paul Weier och Lene Nissen Lembke. Hon har även ridit internationell fälttävlan med stor framgång.

Maria gjorde sitt första OS i hoppning 1992 i Barcelona. Där var hon sexa individuellt med det stora skimmelstoet Marcoville. Hon red även OS 1996 i Atlanta och var med i svenska OS-laget i Sydney 2000. 2006 gjorde hon sitt sista stora mästerskap, som aktiv, under VM i tyska Aachen med hingsten Spender S.

Maria Gretzer har också varit förbundskapten för det svenska landslaget i hoppning åren 2005 – 2010. Hon var förbundskapten när Rolf-Göran Bengtsson red hem silvermedaljen under OS i Hongkong med Ninja La Silla.

- Det kommer att bli väldigt spännande att arbeta med FEI och det är så roligt att ha blivit tillfrågad, menar Maria som nu anser att hennes internationella tävlande är över.

Idag arbetar hon intensivt som tränare både för hoppryttare och fälttävlansryttare. Hon är bland annat engagerad av Sveriges Olympiska Kommitté som hopptränare för det svenska landslaget i fälttävlan.
- Det är stor skillnad att arbeta hårt som tränare jämfört med att vara aktiv. Jag har mer tid i huvudet, förklarar Maria.
Hon behöver inte tänka på all logistik för att få hästar transporterade världen över. Nu kan hon koncentrera sig på sitt arbete fullt ut.

Arbetet i FEI:s verkställande utskott handlar om täta telefonmöten och stora beslut.
- Det är hedrande att en svensk representant tar plats i FEI:s verkställande utskottet, säger Svenska Ridsportförbundets sportchef Wiveka Lundh, som under många år var anställd av FEI.

I verkställande utskottet sitter:
HRH Princess Haya – ordförande
John McEwen - förste vice ordförande
Pablo Mayorga - andre vice ordförande
John Madden - ordförande i hoppkommittén och representant för Amerika
Khalid bin Abdulla Al Khalifa - ordförande för länderna i mellanöstern
Maria Gretzer - aktivas representant
Ingmar De Vos - generalsekreterare

FAKTA Maria Gretzer
Ålder: 55 år
Bor: Tygelsjö, Pihle gård
OS: -92, Barcelona, -96 Atlanta, -00 Sydney