Ridsport - världscupmästaren gav clinic

Ridsport - världscupmästaren gav clinic

Regerande världcupmästaren och OS-medaljören Adeline Cornelissen, Holland, var med dryga två veckor kvar till årets världscupfinal i Göteborg på Stockholmsbesök och gav en clinic på Djursholms Ridklubb. Tillsammans med dressyrens världssexa Tinne Vilhelmson Silfvén berättade om upplägg och förhoppningar inför årets final.
Adelinde Cornelissen har vunnit världscupfinalen de två senaste åren och hoppas på ett hat trick.
Tinne Vilhelmson Silfvén har slagit personbästa med sin Don Auriello flera gånger under vintern men vill inte spekulera om finalplacering.

- Jag kommer att förbereda mig och Don Auriello in i minsta detalj och göra mitt allra bästa i finalen.
Sedan får vi se hur långt det räcker, konkurrensen är hård och du kan inte påverka hur någon annan rider, bara dig själv.
Adelinde Cornelissen håller med.
- Du kan bara göra ditt bästa. Jag red en av min bästa, om inte den bästa küren under OS, ändå blev det silver. Du kan inte påverka domare eller konkurrenter, bara dig själv.
Adelinde understryker att hon är oerhört stolt och glad över sitt OS-silver men menar att det visar att ibland räcker inte ditt bästa ända fram.

Världscupfinalen i dressyr, Reem Acra FEI World Cup Final, rids under Gothenburg Horse Show 24-28 april.

Under Nyheter finns en längre text om Adelinde Cornelissens och Tinne Vilhelmson Silfvéns tankar inför världscupfinalen