Ridsportens stiftelse får kungligt beskydd

Ridsportens Jubileumsstiftelse vill ge svensk ridsport kraft att tillhöra världstoppen även i framtiden. Nu är det klart att stiftelsen får kungligt beskydd.
- Vi är mycket glada och stolta att H.K.H. Prinsessan Madeleine tackat ja till att bli vår beskyddare, säger Gunilla Wikman, ordförande i Ridsportens Jubileumsstiftelse och vice ordförande i Svenska Ridsportförbundet.
- Hon är en god förebild för vår sport, med sitt genuina och gedigna hästintresse.

2012 fyller Svenska Ridsportförbundet 100 år och med anledning av detta har Ridsportens Jubileumsstiftelse nu formellt bildats. Stiftelsens ambition är att stärka svensk ridsport nationellt och internationellt och genom donationer ge årliga stipendier till elitryttare strax under landslagsnivå.
- Vi har en bred bredd men för att fortsätta att hålla världsklass måste vår elit också bli bredare, säger Gunilla Wikman.

Tanken är att stipendierna ska ge ryttarna knuffen som krävs för att genom träning och tävling ta sista steget mot medalj. Stipendierna ska kunna sökas av ryttare och ryttare med funktionshinder, i alla grenar. Genom ett ”Riders Leadership Academy” skräddarsys satsningarna efter stipendiaternas unika förutsättningar.
- Det kan handla om mentorer och mental träning men också om bankkontakter, mediaträning, varumärkesbygge och sponsorhantering, säger Gunilla Wikman.

Svenska Ridsportförbundet har lagt den första grundplåten i stiftelsen som nu ska växa.
- Vi har fått positiv respons från flera möjliga donatorer,  men det är först nu när vi är formellt bildade kan vi börja jobba på allvar med att ge stiftelsen liv, säger Gunilla Wikman.
- Vår förhoppning är att stiftelsen årligen ska kunna dela ut tre stipendier på 300 000 kronor vilket kan ta en ryttare det sista snäppet med intensiv träning och tävling kanske på annan ort eller utomlands.

Gunilla Wikman, ordförande Ridsportens Jubileumsstiftelse, vice ordförande Svenska Ridsportförbundet, 0707-638125

Ridsportens Jubileumsstiftelses styrelse: Gunilla Wikman, ordförande, Karin Forseke (ordf Alliance Trust Plc), Elisabet Lundholm, (dressyrcoach fälttävlan, ledamot internationella dressyrkommittén) Wiveka Lundh (sportchef  Svenska Ridsportförbundet), Michael Pettersson (f d fälttävlansryttare och f d ordf. i Svenska Ridsportförbundets Tävlingssektion) och Tobias Mattsson (ordf Svenska Ridsportförbundets Tävlingssektion).