Ridsportens viktigaste frågor

Ridsportens viktigaste frågor

Ridsport som friskvård och fungerande anläggningar för alla tusentals ryttare som samlas kring hästen och ridsporten är Svenska Ridsportförbundets två viktigaste frågor under supervalåret 2014.

En av ridsportens styrkor är stallet som mötesplats. Det är en fritidsgård som är öppen alla årets dagar där man möts över generationsgränserna.
Man kan se en elvaåring hjälpa en vuxen man att sadla eller en mormor som rider tillsammans med sitt barnbarn. Mötesplatsen behövs för ridsporten erkänt duktiga ungdomsverksamhet.

Våra föreningars anläggningar behöver rustas och vara funktionsdugliga för att den här viktiga mötesplatsen ska kunna fortsätta fungera.
Det kommer att vara en av ridsportens viktiga frågor under supervalåret 2014. Den andra kommer att vara friskvårdsfrågan där ridsporten fortfarande är orättvist behandlad.

- Det här är frågor som vi arbetat med länge och det är ett långsiktigt arbete, men under ett valår måste vi vara så konkreta som möjligt och därför har vi valt att fokusera på de här två frågorna, säger Helena Carlsson, ledamot i Svenska Ridsportförbundets styrelse och valgeneral för förbundet.
- Det gäller att vara uthållig och inte tro på snabba resultat. För oss är det så självklart vad hästen och stallet betyder, men det är viktigt att vi berättar det för våra politiker, fortsätter hon.

Vad gäller friskvårsfrågan så är det den sjukaste frågan inom folkhälsan. Nu uppmanar Svenska Ridsportförbundet politikerna att på nytt ta ställning för ridning som friskvårdsförmån.
- Vårt mål är att samtliga riksdagspartier ska uttala ett stöd för att ridsport ska räknas som avdragsgill friskvård och lova agera i den mån de har regeringsmakten, säger Helena Carlsson.
- Vårt andra mål är att tjugo kommuner ska ha ridsportens anläggningar som en valfråga.

Fakta:
Många anläggningar är byggda på 1970- och 80-talen och omklädningsrum saknas oftast. Vår egen inventering från 2012 visar att det faktiskt fortfarande förekommer utedass. Och SKLs, Sveriges Kommuner och Landsting, undersökning från 2011 visar att många anläggningar ägs, men framför allt drivs av föreningarna. Så ser det inte ut i andra idrotter.
Ridsporten är idag en av Sveriges största idrotter med över en halv miljon utövare. Det är en viktig näring som har positiva effekter för samhället i form av sysselsättning och skatteintäkter och framför allt när det gäller folkhälsa. Ridsporten är en viktig källa till motion och folkhälsa för människor i alla åldrar. Det är exempelvis Sveriges nästa största handikappidrott.

Helena Carlsson, valgeneral Svenska Ridsportförbundet, 0703-45 88 86
Anders Mellberg, ordförande Svenska Ridsportförbundet, 070-106 0032