Ridsportförbundets bokslut för 2012 klart

Ridsportförbundets bokslut för koncernen för 2012 visar ett planerat underskott på 0,4 miljoner. 2012 var ett intensivt år för svensk ridsport med 100-årsjubileum, ett framgångsrikt OS-deltagande och mycket aktiviteter på föreningar och ridskolor.

Svenska Ridsportförbundet visar ett litet överskott och Svenska Ridsportförbundets Service AB visar minus på 0,4 miljoner.
Det egna kapitalet uppgår till 15,3 miljoner kronor. Rekommenderat eget kapital är 12 miljoner och överskjutande medel kommer att användas för verksamhet under 2013 och som en buffert för VM 2014. Deltagande i ett samlat Ryttar-VM som det i Frankrike nästa år är en kostsam verksamhet, men nästa års VM kommer inte att kräva medel i samma utsträckning som VM i USA 2010.

- Det är verkligen roligt att kunna visa ett så fint bokslut och både förtrondevalda och anställda på kansliet har gjort ett fantastiskt arbetet med att hålla budget och hålla efter onödiga utgifter, säger Anders Mellberg, Svenska Ridsportförbundets ordförande.

Svenska Ridsportförbundets ekonomi har stärkts under de senaste åren och trots stora satsningar på bland annat Organisationsprojektet, mästerskap och 100-årsjubileet är förbundets ekonomi stabil.
- Trots att vi under året haft stora projekt som 100-årsjubileet och organisationsprojektet har vi lyckats kombinera verksamheterna så vi har förstärkt våra aktiviteter både för eliten och breddverksamheten, fortsätter Anders Mellberg.
- Bokslutet för 2012 och budget för 2013 är i gott skick och inger inga farhågor för framtiden, säger Anders Mellberg. Vi har använt överskottet från 2011 till att förbättra satsningarna på våra fyra prioriterade områden. Organisationsprojektet är i stort avslutat, och i det förslag som läggs fram till stämman i maj finns förändringar som inledningsvis kräver ekonomiska insatser, men mycket i förslaget är verksamhetsutvecklingsfrågor som på sikt effektiviserar hela verksamheten och ger ”mer ridsport för pengarna”.

Förbundsstyrelsens förslag till Ridsportens framtida organisation och finansiering, resultatet av organisationsprojektet,  är nu utskickat till föreningarna inför stämman i maj.
- Vi är nöjda med resultatet av organisationsutredningen där arbetet pågått i arbetsgrupper och sedan i styrelsen sedan förra stämman, säger Anders Mellberg.

I Svenska Ridsportförbundets Verksamhetsinriktning för 2012 och 2013 fokuseras på områdena i Målprocessen – Ett förbund – vi arbetar tillsammans, Fler medlemmar, Nöjdare medlemmar samt Medaljer i alla landslag. Områdena har reviderats i en strategiplan inför 2013 och Svenska Ridsportförbundet ska arbeta för Ett förbund, Nöjdare och flera medlemmar, Sportsliga framgångar samt Kompetens och kvalitet.

Anders Mellberg, ordförande Svenska Ridsportförbundet, 0701-06 32 00

Svenska Ridsportförbundets verksamhetsberättelse 2012 består av två delar; Ridsporten i ord och bild samt Ridsporten i siffror som inkluderar årsredovisning, koncernredovising och statistik.
Se pdf-versioner i resurslänkarna till höger.