Rolf-Göran Bengtsson jagar poäng

Rolf-Göran Bengtsson jagar poäng

Pressinformation från Stockholm International Horse Show 2013-10-09

I helgen rider Rolf-Göran Bengtsson världscupen i hoppning, Longines FEI World Cup, i Oslo.  Där ska han försöka ta värdefulla rankingpoäng för att komma med till Rolex IJRC Top 10 Final under Stockholm International Horse Show 28 november – 1 december.
- Jag kommer att göra mitt allra bästa för att ta poäng som räcker till en topp-10-plats på världsrankingen, lovar Rolf-Göran Bengtsson.

Med till Oslo har han storhoppande hingsten Quintero Ask, lovande Clarimo Ask samt lite yngre Unita.
- Jag startar Quintero i världscupen,  Clarimo i Grand Prix och Unita i kringklasserna, berättar Rolf-Göran.
Han ligger just nu på 17:e plats på världsrankingen och har 300 poäng upp till topp-10. En seger i världscupen i Oslo i helgen skulle vara värd 100 rankingpoäng. 100 poäng får även vinnaren i lördagens Grand Prix-hoppning.

- Vi har inte gett upp hoppet än, säger Ulf Rosengren, ordförande för Stockholm International Horse Show.
- Jag jobbar vidare för att Rolf-Göran ska få ett wild card. Jag jobbar också på att förskjuta deadline för startfältet till efter tävlingarna i Lyon.
Nuvarande deadline för att fastställa startfältet i Rolex IJRC Top 10 Final är satt till 1 november.

Franska staden Lyon arrangerar femstjärniga hopptävlingar 30 oktober – 3 november. Där ska Rolf-Göran delta och har alltså chansen att plocka fler, värdefulla rankingpoäng.
- Jag är tacksam för att Ulf försöker få ett wild card till Top 10-finalen. Det vore roligt att få rida där och det är alltid lika kul att rida för den svenska publiken, säger Rolf-Göran, och fortsätter:
- Jag tar med mig Casall till Lyon och hoppas på bra placeringar där också.

På Stockholm International Horse Show, 28 november – 1 december, blandas fantastisk tävling med fantastisk show. I år får du bland annat se världens tio bästa hoppryttare i Rolex IJRC Top 10 Final på lördagkvällen. Tio svenska toppryttare tar sig an världseliten i övriga internationella hoppklasser.

Läs mer och köp biljett på www.stockholmhorseshow.com