Kyra Kyrklund fick juryns hederspris på Ryttargalan i Göteborg på onsdagen. Foto: Roland Thunholm

Ryttargalans hederspris till Kyra Kyrklund

Pressinformation från Ryttargalan i Göteborg 2017-02-22

En suverän ”supervisor” som gjort ridsportsverige så mycket starkare. I snart 30 år har Kyra Kyrklund berikat svensk ridsport och inspirerat en hel hästvärld. Insatser som hyllades med stående ovationer och hederspris på Ryttargalan.
- Helt fantastiskt. Jag är jätteglad över att få det här priset och för allt jag har fått göra för svensk ridsport, säger Kyra Kyrklund.

Hon är född i Finland, bosatt i England, och har världen som arbetsfält. Till Sverige kom hon 1991 som beridare och dressyrchef på Flyinge. Sedan dess har Kyra Kyrklund gjort starka avtryck inom svensk ridsport; som professor i ridkonst vid SLU, som ryttare, tränare, ledare, hästvän och sedan 2010 ”supervisor” till det svenska dressyrlandslaget. Hon är en ryttare i världsklass med bland annat VM-silver, totalseger i världscupen och fem OS i ryggen.

Kyra Kyrklund har inspirerat ryttare i alla grenar, på alla nivåer och flera svenskar till den absoluta världstoppen. Tillsammans med en av sina adepter - Jan Brink – samt Åke Björsell, har Kyra utvecklat dressyrkonceptet ”Knytkalaset”, en träningsmodell som med snart 20 år på nacken tänt många nya lysande stjärnor.

Elisabet Lundholm, A-tränare och före detta förbundskapten i dressyr, har känt Kyra Kyrklund sedan 1969, när de utbildade sig till ridlärare på Ridskolan Strömsholm tillsammans.
- Jag kan knappt tänka mig någon annan som är värd den här utmärkelsen så mycket som just Kyra, säger hon.
- Kyra är en person jag beundrar och som betyder så oerhört mycket för svensk ridsport.

Kyra Kyrklund kunde inte vara på plats på galan men värdig företrädare var Jan Brink, hennes elev sedan över 20 år.
- Jag träffade Kyra så sent som igår och hon ville att jag särskilt skulle betona hur väldigt, väldigt mycket Sverige betyder för henne., sa Jan Brink.
- Tyvärr kunde hon inte hämta priset själv eftersom hon är och tävlar Grand Prix idag.

Ryttargalans jury motiverar utmärkelsen så här:
I snart 30 år har Kyra Kyrklund berikat svensk ridsport och inspirerat en hel hästvärld. Spännvidden i hennes engagemang är enorm och bygger på ren och skär passion.
I en och samma person är Kyra professorn som knäckt formeln för framgång och visionären som prövar nya vinnande vägar. Hon är mästaren som lotsat otaliga adepter mot världstoppen och som själv vet hur de ädlaste av medaljer smakar. Kyra är en tränare i världsklass. En superpedagog som drar fulla hus. Och som med stor humor och sin knivskarpa förklaringsförmåga gör den svåra dressyrkonsten enkel. Med sin varma personlighet, raka sätt och blick för ryttare på alla nivåer är ovärderlig tillgång för teamet. Kyra Kyrklund är en suverän ”supervisor” och knytkalaskompositör som gjort ridsportsverige så mycket starkare.