Ryttartruppen till OS komplett

Ryttartruppen till OS komplett

Ryttartruppen till OS i London är nu komplett sedan SOK på söndagskvällen presenterat hopplaget och den femte fältävlansryttaren i truppen.

Hopplaget blir en mix av OS-debutanter och gamla ringrävar med tidigare OS-medaljörerna Rolf-Göran Bengtsson och Malin Baryard-Johnsson i laget, tillsammans med debutanterna Henrik von Eckermann och Jens Fredricson. Reservryttare är Lisen Bratt Fredricson.
Femte fälttävlansryttare blir Ludwig Svennerstål.

Rolf-Göran Bengtsson har efter mycket funderande bestämt att ge Casall La Silla förtroendet att gå OS i London.
- Han visade under världscupfinalen att han har kapacitet att gå ett mästerskap under flera dagar och han har visat en bra formkurva under våren och sommaren, säger Rolf-Göran Bengtsson.
Rolf-Göran Bengtsson blev individuell silvermedaljör vid OS 2008 och var med i det lag som tog ett OS-silver 2004. I Aten var även Malin Baryard-Johnsson med i laget. Till London tar hon med sig Tornesch.

Henrik von Eckermann är baserad i Tyskland hos toppryttaren Ludger Beerbaum. Med Coupe de Coeur var han femma på EM i Madrid förra året, en fantastisk prestation som kommit lite i skymundan bakom Rolf-Göran Bengtssons EM-guld. Henrik var bara nedslaget i en tidig runda från att ha knipit guldet själv.
- Ja, där hade jag en väldigt bra sista dag, minns Henrik EM-finalens två felfria rundor.
- Man kan bara hoppas att ha en sådan bra dag i London också, men det är mycket som ska stämma för att det ska bli bra.
Och det är inte för att se och lära Henrik von Eckermann åker till London.
- Nej jag vill göra en insats för laget och hoppas kunna göra bra ifrån mig.
Dte blir Coupe de Coeur som Henrik tar med sig till London.

Jens Fredricson är stallmästare på Ridskolan Strömsholm i Västmanland och det är också där han har sina hästar.
Att Lunatic skulle gå ett OS var inget Jens trodde den dagen för sex år sedan när han första satt upp honom.
- Han har utvecklats, blivit "vuxen" om du vill och hoppar nu de största klasserna med förtroende och är mycket koncentrerad på uppgiften.
Jens Fredricson och Lunatic har verkligen visat sin kapacitet i sommarens nationshoppningar där de gått de stora klasserna utan nedslag i flera rundor.
- OS ska bli jättekul. Jag är sugen och det ska bli spännande.

Lisen Bratt Fredricson red OS i Sydney 2000 med Casanova. Efter det har Lisen haft en paus i tävlande på högsta nivå.
- Jag var med i Aten när Peder var med och tog OS-silvret men satt på läktaren.
Nu är det dags att vara med planen igen. Som reserv åker Lisen och Matrix med till London och är beredda att rycka in fram till två timmar före första klassen.
Matrix gjorde debut i hoppningens toppliga i år och har gjort fina resultat.
- Jag har tagit ett steg i taget med honom, han fick en lång vila efter en skada men är i grunden är en sund och stark häst.
- Om vi skulle få chansen att rida i London så tror jag han skulle klara det mycket bra.

- Det här är det bästa laget och om alla rider på den fina förmåga de gjort den här säsongen ska vi ha goda chanser till en bra placering, säger hoppningens förbundskapten Sylve Söderstrand.

Ludwig Svennerstål är baserad i England, i Harrowgate, Yorkshire, där han tränar och har sina hästar hos Christoffer Bartle.
Ända sedan förra året har Ludwig haft ögonen på Greenwich Park och OS i London.
- Det är något jag velat väldigt mycket och jag har lagt upp träning och tävling med inriktning på OS. Att det nu är klart är jättekul och jag ser verkligen fram emot tävlingen.
Ludwig Svennerstål var på testtävlingen förra året och spanade in Greenwich Park.
- Det är en fin tävlingsplats med mycket backar och det ska bli spännande att se hur de bygger upp banan den här gången.
Till OS tar Ludwig Svennerstål med sig Shamwari, en tioårig valack.
- Han är snabb, hoppar bra och vi har haft en bra säsong tillsammans.
I Aachen som var sista chansen att visa form för förbundskapten Gunilla Fredriksson, var Shamwari 11 efter en felfri terräng, och Ludwig Svennerstål och Shamwari ingick i det lag som var trea i Aachen.

Sylve Söderstrand, förbundskapten hoppning, 0735 114 111
Gunilla Fredriksson, förbundskapten fälttävlan, 0709 50 35 10