Meja Karlsson och Wise Guy, en del av den svenska ponnytruppen som får ta del av satsningen. Foto: Eventingphoto

Saab satsar på svensk ungdomsdressyr

Dressyrtruppen som får ta del av samarbetet mellan Svenska Ridsportförbundet och Saab blir mer än dubbelt så stor när samarbetet mellan parterna fortsätter. I det samarbetsavtal som tecknades i dagarna finns en ny satsning på ungdomsryttarna med. Avtalet sträcker sig tre år fram i tiden, från 2020-2022.

Nu får ungdomsryttarna mer konkret ta del av samarbetet med Saab. I Saab Team Sweden Dressage ska dressyrryttare från ponnynivå till U25 ta plats tillsammans med seniortruppen. För landlagsledarna Tina Due-Boje, Marianne Esseen-Söderberg och Pytt Hamberg är det ett glatt och välkommet besked.

- Det betyder mycket för oss, säger Tina Due-Boje, landslagsledare för U25-ryttarna och young rider. Vi är med i den internationella toppen på ungdomssidan, och med Saab i ryggen kommer vi att kunna göra större satsningar och ge ryttarna större möjligheter till träning och tävling. Då kan vi också fortsätta vara med och slåss om medaljer, fortsätter hon och tillägger; Vi får också en bra återväxt så vi kan fylla på seniorsidan i många år till.

Hur upplägget blir för ryttarna, både på senior- och ungdomssidan, kommer att planeras och presenteras under hösten.

Saab är förbundssponsor till Svenska Ridsportförbundet och särskild sponsor för dressyren under namnet Saab Team Sweden Dressage. Svensk dressyr har senaste åren tagit ett EM-brons, vunnit Nations Cup-serien två år i rad och ger de tyska och nederländska dressyrryttarna som länge dominerat sporten en match om varje internationell placering.

- Jag är mycket tacksam för Saabs medverkan i svensk dressyr genom Saab Team Sweden Dressage. Det gör det möjligt med större internationellt deltagande och utveckling av våra landslagsryttare. Vår topp är oerhört stark och det ger inspiration, framtidstro och motivation till våra ungdomsryttare och ryttare på väg uppåt, säger förbundskapten Bo Jenå.

- Samarbetet med ryttarna och tränarkåren har varit framgångsrik för båda parter. Att vi nu förlänger samarbetet med Svenska Ridsportförbundet och utökar med ungdomsryttarna ligger helt i linje med vårt syfte; att Saab ska bidra med utvecklingen av svensk dressyr och vara en intressant arbetsgivare som står för innovation, säger Stefan de Flon, sponsoransvarig på Saab

Saab är också ridsportens innovationspartner.

- Vi är stolta över vårt samarbete med Saab och att deras engagemang bidrar till ridsportens utveckling, både på ryttarsidan, och inom teknik och innovation. Det är värdefullt för framtiden på många sätt, säger Annika Tjernström, generalsekreterare på Svenska Ridsportförbundet.

Stefan De Flon, sponsoransvarig Saab, +46 734-18 55 21
Camilla Sand, kommunikations- och marknadschef Svenska Ridsportförbundet, 0220-456 76