Stefan De Flon, sponsoransvarig Saab, Cecilia Bergåkra, ryttare, Tina Due Boje, landslagsledare, Bo Jenå förbundskapten dressyr. Foto: Roland Thunholm

Saab storsatsar på svensk dressyr

Ungdomarna tar klivet in Saab Team Sweden Dressage och Saabs satsning på svensk dressyr blir mer omfattande närmaste åren. Svenska Ridsportförbundet och Saab fortsätter sitt samarbete, och i det nya treåriga avtalet utökas gruppen med ryttare som får ta del av satsningen.

Saab är förbundssponsor till Svenska Ridsportförbundet och grensponsor till dressyren, ett samarbete som inleddes 2016. I det nya treåriga sponsoravtalet som tecknats mellan Saab och Svenska Ridsportförbundet inkluderas samtliga av dressyrens landslag.

I mästerskapssatsningen Saab Team Sweden Dressage kommer dressyrryttare från ponnynivå till U25 att ingå tillsammans med seniortruppen.
Satsningen fokuserar på fyra områden som ska ta dressyrryttarna vidare i sin utveckling. Det är mental träning, fysisk och uppsutten träning, samt sport management.

Tina Due Boje är landslagsledare för dressyrens U25-ryttare och young rider.
Hennes landslag har tagit en rad EM-medaljer genom åren. Med det här samarbetet kan det bli fler.

-Vi är väldigt glada för att Saabs engagemang nu även inkluderar våra unga ryttare. Det kommer att göra skillnad för deras utveckling, och vi får samtidigt en gemensam plattform från ponnyryttare upp till senior där vi kan utbyta erfarenheter, och som ledare arbeta ännu mer tillsammans, säger hon.

Ryttarna har själva fått komma med tankar och idéer kring vilka områden Saab Team Sweden Dressage ska fokusera på. Sport management är ett område där ryttarna behöver få mer kunskap och utvecklas ytterligare för att skapa förutsättningar för en framgångsrik sportsatsning.

Cecilia Bergåkra är en av ryttarna i Saab Team Sweden Dressage, både som young rider och U25-ryttare. Hon kommer att satsa på EM i båda åldersklasserna under kommande året.

- Det här är så fantastiskt. Nu finns det möjligheter att utvecklas både uppsuttet och avsuttet. Det känns skönt att ha både landslagsledning och en intresserad sponsor i ryggen när man satsar helhjärtat på hästar och tävling på hög nivå, säger hon.

Bo Jenå, svensk förbundskapten i dressyr för seniorlandslaget, är helnöjd med nya Saab Team Sweden Dressage. Han välkomnar den utökade mästerskapssatsningen som ger en röd tråd från ponny till seniorlandslag.

-Vi är så glada för Saabs engagemang. Samarbetet med Saab har verkligen gett effekt för oss. Vi har tagit bronsmedaljer i lag på de två senaste EM. Dessutom har vi vunnit hela Nations Cup-serien tre år i rad, säger Bo Jenå.

-Vi har redan en stark bredd på ungdomssidan, och nu kan ungdomarna enklare komma vidare. Vi kommer att få slagkraftiga ryttare för framtiden som är mogna att ta steget upp som seniorer, menar Bo Jenå.

Stefan de Flon på Saab är nöjd med att även få inkludera ungdomarna i satsningen.
- Samarbetet med ryttarna och tränarkåren har varit framgångsrik för båda parter. Att vi nu förlänger samarbetet med Svenska Ridsportförbundet och utökar med ungdomsryttarna ligger helt i linje med vårt syfte; att Saab ska bidra med utvecklingen av svensk dressyr och vara en intressant arbetsgivare som står för innovation, säger Stefan de Flon, sponsoransvarig på Saab.

Stefan De Flon, sponsoransvarig Saab, 0734-18 55 21
Camilla Sand, kommunikationschef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 76