Säsongspremiär för Volkswagen Grand Prix

Säsongspremiär för Volkswagen Grand Prix

Sverigeeliten samlas i helgen i Norrköping för säsongspremiären i succéserien Volkswagen Grand Prix. På plats finns bland andra landslagsryttarna Jens Fredricson, Douglas Lindelöw, Niklas Arvidsson och Niklas Jonsson. 184 000 kronor finns i prispotten och tävlingen sänds live både på webben och på Horse1.

– Det är tredje året vi arrangerar Volkswagen Grand Prix och eftersom de två första säsongerna varit riktiga succéer ser vi mycket fram emot årets tävlingar, säger Annika Stenlund, marknadschef för Volkswagen Personbilar.
Hela 71 ekipage är anmälda till lördagens kvalklass, en 150-hoppning med tidshoppning. De 26 bästa ryttarna kvalar till söndagen delfinal, 150-hoppning med winning round, som rids med start klockan 13:00.

- Jag har varit i Norrköping sedan innan jag själv började rida. Då med mamma som tävlade. Det är en jättefin tävlingsplats , säger Douglas Lindelöw som storsatsar med två hästar till start i lördagens kvalklass.
- Volkswagen Grand Prix är en av de största nationella tävlingarna vi har. Förra året var jag sexa i finalen och vann premiäromgången i Hammarö. Den segern hoppas jag kunna upprepa nu i helgen, säger Douglas, som är glad över att GP-serien är tillbaka även i år:
- Det är ett jättebra initiativ av Volkswagen och förbundet. Det här höjer nivån både på våra tävlingar och på ryttarna.

- Vi startade Volkswagen Grand Prix för att stärka vår satsning på svensk ridsport. För oss handlar det om att koppla våra fyrhjulsdrift 4Motion till en sport där en stor del av de aktiva har nytta av just den typen av bilar, säger Annika Stenlund.

Förutom direktsändningarna kommer Horse1 även att visa ett studioprogram, Horse1 Studio, som sammanfattar förra årets tävling och blickar framåt mot årets spännande hoppserie. Det blir dessutom gratis webbsändning på www.volkswagen.se.

I år rullar Volkswagen Grand Prix in på fyra arenor innan det är dags för finalen på Flyinge i november. Förutom Åby i Norrköping är även Umeå ny tävlingsplats. De övriga deltävlingarna rids i Södertälje och i Billdal.
Till Flyinge kvalar 26 ryttare, bland dem de tre främst placerade från varje delfinal. Hela 475’000 kronor står på spel i finalen med 200’000 till segraren.

Volkswagen Grand Prix 2014
22-24 augusti – Åby Norrköping Volkswagen GP, elittävling
26-28 september – Umeå Volkswagen GP och Swedish Rider´s Trophy, elittävling
17-19 oktober – Södertälje Volkswagen GP, elittävling