Samarbete med smak – livsmedelsföretaget O.Kavli ny partner till Svenska Ridsportförbundet

Marknadschef Emmelie Johansson på Svenska Ridsportförbundet välkomnar O.Kavli AB, som tar första steget in i ridsportens värld.
- Det är mycket spännande. Vi ser verkligen fram mot att samarbeta med O.Kavli som står för värden som även ridsporten delar, säger hon.
O. Kavli AB blir partner till Svenska Ridsportförbundet och riktar även sitt stöd till svensk distansritt.
- Företagets profil stämmer väl in med vad distansritten står för, menar O.Kavlis vd Gerhard Bley. Ridning i naturen ger många upplevelser och våra produkter stämmer väl in i detta.
Svensk distansritt har ryttare i världstoppen. Maria Hagman Eriksson har varit rankad världsetta på internationella förbundets FEI:s ranking.  Annelie Eriksson var i årets EM tia på en av världens tuffaste banor.
- Samarbetet med O.Kavli ger oss chansen att nå ut till fler. Vi har en mycket bra topp. Men vi vill nå så många fler, säger Gunilla Carlsson, ordförande i distanskommittén.
Det är första gången distansritten har en partner som riktar sig mot grenen.
O.Kavli AB har ett stort samhällsengagemang. Företaget ägs av Kavlifonden, som årligen delar ut största delen av vinsten till välgörande ändamål som humanitär hjälp, forskning och kultur.
Under 2011 satsade O.Kavli AB på barn och ungdomar via ”Mina Stora Dag”, där sjuka och behövande barn och ungdomar fick förverkliga sina drömmar för en dag.
Redan under Stockholm International Horse Show kommer samarbetet att märkas i Svenska Ridsportförbundets monter.
- Det blir ett smakfullt partnerskap, säger marknadschef Emmelie Johansson.

Kontakt:
Emmelie Johansson, marknadschef, Svenska Ridsportförbundet, 0220-456 76
Lena Hedin, marknadsdirektör, O. Kavli AB, 08-727 05 00, 070- 640 58 63

Fakta om O.Kavli
O. Kavli AB, efter samgåendet med Druvan AB, omsätter 700 miljoner SEK och har ca 200 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö och i Eslöv.
O. Kavli Sverige har idag ett flertal varumärken som Kavli, Druvan, Johnny's, Hultbergs och Västervik.
Idag är O. Kavli marknadsledare inom produktområdena mjukost, majonnäs och dressing samt gryner. O. Kavli tillverkar även bröd, senap, såser, ättikssprit, rapsolja och vinäger samt importerar bl. a. olika typer av gryner och inlagda grönsaker. O. Kavlis kunder finns inom dagligvaruhandeln, servicehandeln, storhushåll, industri samt export.
O. Kavli Sverige ingår i O. Kavli Group som har sin verksamhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland och England och omsätter ca 2,2 miljarder SEK. O. Kavli exporterar även produkter till fler än 20 länder.
 O. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål inom områden som humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur. Läs mer på
www.kavli.se och www.druvan.se

Svenska Ridsportförbundet är ett av 70 förbund inom Riksidrottsförbundet
- det är den enda olympiska idrott där män och kvinnor tävlar mot varandra på samma villkor