Segersjö arrangerar internationell fälttävlan

Segersjö arrangerar internationell fälttävlan

19-21 september hålls det återigen fälttävlan på Segersjö utanför Örebro. I år får tävlingarna internationell status, och förutom final i nya succéserien Swedish Eventing Tour blir det också regional hoppning och folkfest när Segersjödagarna återuppstår.

Efter fyra år utan tävlingar återupptas traditionen med de populära tävlingarna i Segersjös herrgårdspark.
- Vi har fått förfrågan från flera toppryttare om att anordna tävlingar igen. Det ska bli jättekul att komma igång, säger Ann Montgomery-Cederhielm, som bor med make Robert och familj på Segersjö Herrgård och även är sponsoransvarig för tävlingarna.

Segersjö har en lång tradition av framgångsrika tävlingsarrangemang. Här har tidigare arrangerats bland annat fem svenska mästerskap och flera internationella tävlingar.
- Höjdpunkten var 2005 när vi arrangerade young rider- EM i fälttävlan, berättar Ann Montgomery-Cederhielm.

I år arrangeras CIC2*-klass och CIC1*-klass i fälttävlan.
- Segersjö är en fantastisk tävlingsplats med bra arrangemang och bra banor. De har länge legat i bräschen vad gäller underlaget på banorna. Jag är väldigt glad att tävlingen nu kommer tillbaka, säger Jan Jönsson, A-tränare och OS-medaljör i fälttävlan samt adjungerad professor vid SLU.

Folkfest
På Segersjö finns något för hela familjen. Under Segersjödagarna blir det folkfest med utställare och marknad, mat, dryck och uppvisningar för alla åldrar. På programmet står bland annat agilitytävlingar, ponnyridning, ponnytrav, kaninhoppning och uppvisningar av polishundar samt stort mässområde.
- Tanken är att locka alla, även de som av någon anledning inte är hästintresserade, menar Ann Montgomery-Cederhielm.

Final i Swedish Eventing Tour
Efter tävlingarna under Malmö City Horse Show är det klart för final i Swedish Eventing Tour. Finalen rids på Segersjö 19-21 september och alla ryttare med minst ett genomfört kval får starta i finalen. Dock max två hästar per ryttare. I finalen rider ryttarna om 145’000 kronor i den tvåstjärniga klassen och 32’500 kronor i den enstjärniga klassen. Dessutom delas bonusar om totalt 50’000 kronor ut till de ekipage som under året samlat flest poäng i respektive tour. Efter den sista kvaltävlingen i Malmö leder Sara Nilsson och Pan den tvåstjärniga touren medan Therese Viklund med Diabolique toppar i den enstjärniga.
HÄR hittar du aktuella ställningar i touren

Program:
Fredag 19/9 kl 09:00 – 17:00: Fälttävlans dressyrprov
Lördag 20/9 kl 10:00 – 17:00: Fälttävlans terrängprov
Söndag 21/9:
08:00 – 10:00 Hästbesiktning
10:00 - 12:00 Regional banhoppning 110 och 115 cm
09:00 - 15:00 Agilitytävling med hundar
13:00 - 16:30 Fälttävlans banhoppning
Ca.16:00 – 16:30 Prisutdelning

Arrangörens hemsida: http://www.segersjo.com/

>> Följ uppladdningen inför tävlingarna på facebook

Pressackreditering:
Av praktiska skäl behöver vi ha ansökan om ackreditering från media som avser bevaka tävlingarna på Segersjö.
För pressackreditering och tillgång till pressparkering vänligen kontakta pressansvarig Matilda Hjertstrand senast onsdag 17 september. Kontaktuppgifter nedan.

Ann Montgomery-Cederhielm, arrangör och sponsoransvarig, ann@segersjo.com tel. 0709-180700
Matilda Hjertstrand, Svenska Ridsportförbundet press, matilda.hjertstrand@ridsport.se tel. 0709-795631