Staffan Lidbeck ny förbundskapten i fälttävlan

Staffan Lidbeck ny förbundskapten i fälttävlan

Staffan Lidbeck, Löberöd, blir ny förbundskapten för det svenska fälttävlanslaget. Staffan Lidbeck tar över efter Gunilla Fredriksson, som efter en framgångsrik fyraårsperiod med bland annat ett OS-silver, valde att lämna posten som förbundskapten i höstas.

- Det ska bli roligt och spännande att fortsätta arbeta med de här ryttarna, men från ett annat perspektiv, säger Staffan Lidbeck som varit fälttävlanslagets veterinär sedan 2008 och känner både ryttarna, och framför allt deras hästar, väl.

Staffan Lidbeck har lång erfarenhet av fälttävlan och har själv ridit på toppnivå. Han red bland annat i det svenska laget under VM i Stockholm 1990 och OS i Barcelona. Under åren som landslagsveterinär har han varit med ute på tävlingsbanorna, inte minst på de stora mästerskapen, och haft ett tätt samarbete med landslagsledning och tränare.
- Uppdraget som förbundskapten blir en fortsättning och utveckling av mitt arbete med fälttävlanslaget. Jag ska leda, utveckla och styra mot våra mål, men det blir inte en enmansshow, samarbetet med bland andra tränarna blir viktigt.

- Det blir inga omvälvande förändringar men lite nya funderingar och idéer som jag vill diskutera med ryttare och tränare innan jag utvecklar vidare, säger han.
Den nye förbundskaptenen ser framtiden an med tillförsikt.
- Vi har fantastiskt starka ryttare och fina hästar så det finns stor potential att arbeta med. Det finns ingen anledning att tro att vi inte ska fortsätta vara framgångsrika och bli ännu bättre i svensk fälttävlan.

Sista helgen i augusti är det EM i fälttävlan på svensk hemmaplan i Malmö där Sverige som värdland får tolv platser i startfältet.
- EM är naturligtvis årets stora mål, men vi måste redan nu också fundera på VM i Frankrike 2014.
- EM på hemmaplan ger också fler ryttare chansen att rida ett mästerskap och vi ska se till att kunna fylla våra platser för att ta vara på erfarenheten. De ryttare som inte får rida får chansen att följa både ryttare och ett mästerskap på nära håll och få erfarenheter den vägen.

Planeringen inför året är i full gång och som start på sommarsäsongen har nye förbundskaptenen bokat in en inspirationsclinic och träning med Göran ”Yoggi” Breisner, det engelska fälttävlanslaget svenske förbundskapten i april.

Staffan Lidbeck kommer att samla en grupp kring sig som stöd i jobbet som förbundskapten. Under den här säsongen kommer han själv att dela uppdraget som förbundskapten och landslagsveterinär.
Gunilla Fredriksson, som valde att lämna förbundskaptensjobbet i höstas av familjeskäl, finns med som ett administrativt stöd för fälttävlans hela elitsatsning, från ponny till senior.
Elisabet Lundholm och Maria Gretzer kommer att finnas kvar som tränare i dressyr respektive hoppning för fälttävlansryttarna. Jan Jönsson kommer att finnas med som stöd och resurs i terrängträningen under uppladdningen mot EM i slutet av sommaren.

- Med samma personer men med en annorlunda uppställning säkerställer vi både kontinuiteten i det som gett stora framgångar för fälttävlan samtidigt som vi får in nya idéer och nya angreppssätt, säger Svenska Ridsportförbundets sportchef Wiveka Lundh.
- Det ska bli väldigt roligt att fortsätta arbeta med den här landslagsledningen.

Den nya landslagsledningen för fälttävlan ska tillsammans med Svenska Ridsportförbundets fälttävlanskommitté titta på en lösning med landslagsledare för young rider, junior och ponny. Bo Österlund lämnade efter många år sin post som ledare för junior och ponnyryttarna vid årsskiftet.

Staffan Lidbeck, förbundskapten fälttävlan, 0703-74 49 17
Lotta Amnestål, informationschef, 0709-79 56 35