Stiftelsen Göteborg Horse Show delar ut årets stipendier

Stiftelsen Göteborg Horse Show delar ut årets stipendier

Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet och Gothenburg Horse Show 2013-04-17

Stiftelsen Göteborg Horse Show delar varje år ut stipendier till elitsatsande juniorer och unga ryttare. I år får 12 talangfulla ungdomsryttare och två ridklubbar ta emot stipendier från stiftelsen.

Stiftelsen Göteborg Horse Show utser varje år ungdomsstipendiater som vill satsa vidare i ridsporten. I år är det fem hoppryttare, två dressyrryttare, två fälttävlansryttare, en distansryttare, en voltigör och en kusk liksom två ridklubbar som får ta emot stipendier i år.

Stiftelsen Göteborg Horse Shows stipendium är populärt, i år hade stipendiekommittén närmare 120 ansökningar att gå igenom. Ungdomar till och med 21 år som gör en seriös elitsatsning inom rid- och körsporten kan söka stipendium från Stiftelsen Göteborg Horse Show. Även ridklubbar kan erhålla stipendium för ungdomsverksamhet och för fortbildning av juniorer och unga ryttare och i år tilldelas en förening stipendium från Stiftelsen Göteborg Horse Show.

Föreningar
Tunalids Ridklubb, Hudiksvall.

Föreningen vill driva ett ungdomsprojekt med tio elever  i åldrarna 12-18 år. Eleverna ska få hjälpa till med vidareutbildning av nyinköpta unga ponnyer, rida på de mer utbildade lektionshästarna. De ska få utbildning i inkörning, lastning, tävlingsteori, hästhållning, horsemanship och pedagogik. Målet är att deltagarna i gruppen ska komma ut på minst en tävling i hoppning och dressyr med handledare från vår förening.  Syftet med projektet är att behålla ungdomarna i föreningen. Det ska vara roligt och lärorikt att vara medlem i Tunalids Ridklubb.

Finntorp  Ridklubb, Malmköping.
Finntorp Ridklubb får ett stipendium för att göra en särskild satsning för att ta fram talanger och nå externa tävlingsresultat från breddidrottens bas. Detta kräver att föreningen kan ge sina unga ryttare – totalt ett sextiotal i åldrarna 8-14 år – möjlighet att träna ofta, gärna två till tre gånger per vecka. Det innebär extra kostnader för klubben och stipendiet blir en hjälp att fortsätta hålla nere timpriserna.
Inom ramen för denna träningssatsning har föreningen  skapat särskilda talanggrupper inom hoppning och dressyr, som kan utgöra en plantskola för klubbens tävlingsverksamhet. De unga ryttarna får utbildning inom grönt kort, säkerhet och hästkunskap.

Hoppning
Arvid Tenfält
, 21 år, från Stenungsund, har ridit sedan han var fem år. Han har faktiskt ridit i Scandinavium, i GP Ponnyfinalen, med C-ponnyn Cherry Belle. Under 2012 etablerade sig Arvid i 140-hoppning och kvalade till YRSM. Den här säsongen är Arvids mål att bli etablerade i 145-hoppning . Förstahäst är Ultima, efter Casall-Locato, som Arvid ridit i unghästchampionaten. Han tränar för Björn Carlsson. Målet är klart, att få rida i ett svenskt nationslag innan han är 25 år.
Maja Olsson, 18 år, Forshaga, är med i pilotprojektet Svenska Ridsportförbundets Talangutveckling. Maja började rida häst när hon var 13 år så hon har hunnit skaffa sig rutin. Maja har två hästar, som båda är tolv år. 2012 debuterade hon med Cardelin, efter Cardento, i 140-hoppning. Hon red också JSM inomhus i Billdal.  Maja vill använda sitt stipendium för att åka utomlands och tävla.
Irma Karlsson, 20 år, Bollnäs, tränar i stall Fulltofta för Agnetha Lindelöw. Irma har en diger meritlista. Redan i fjol var hon trea i GHS Young Rider Cup under finalen i Scandinavium. Irma har också placeringar i internationella Grand Prix-hoppningar, bland annat vid trestjärnig tävling i Drachten, Tyskland, 2013. Irma var också placerad vid JSM 2012. Hon vill ta sig toppen med respekt och hänsyn för andra i sin omgivning. Irma har tre hästar från 145-hoppning och uppåt.
Filip Ågren, 17 år, Karlstad, är kvalad till final i både GHS Morgondagens Vinnare och GHS Young Rider Cup. Han har både spelat fotboll och innebandy. Men satsar nu fullt ut på hoppningen. Han är med i pilotprojektet Svenska Ridsportförbundets Talangutveckling. Under hans sista ponnyår hann han med en smygstart på häst som gav en bronsmedalj vid JSM i Henriksdal 2012, brons igen inomhus 2013 och seger i Billdal i GHS Cup för Young Rider. Han tränar för Ulrika Skönnemark, Barbro Lindström, Pether Markne och Jens Fredricson.
Melina Forsberg, 18 år, Borås, började rida häst som 14-åring. Hon debuterade som 16-åring i 140-hoppning. 2011 red hon hem placeringar i 145-hoppning och kvalade till både GHS Morgondagens Vinnare och GHS Young Rider Cup under 2012.  Melina rider för Rigmor och Mariano Maggi, men har också hjälp i sin utveckling av Pether Markne och Henrik Lannér. Melina har tagit guld i lag vid Nordiska mästerskapen och vunnit JSM-guld på Henriksdal 2012, utomhus. Hon har tre hästar som går från 150-hoppning och uppåt.

Dressyr
Sofie Andersson
, 16 år, Sjöbo, har ett brinnande intresse för dressyr och har funnits å tävlingsbanorna i många år redan. Största meriterna är att ha varit uutagane till NM och EM, ridit SM på fyraolika ponnyer och två hästar, SM-guld individuellt och i lag 2012 och seger i SIHS Ponny Kür Cup Final 2012. Sofie vill fortsätta satsa på dressyr och komma ut och tävla internationellt. Sommarens EM är årets stora mål. Sofie tränar för Jan Brink, Susanne Gielen och Tundi Andersson.
Ellinor Magnusson, 20 år, Åseda, är en ung och ambitiös dressyrryttare på väg uppåt. Just nu är hon på Intermidiare II-nivå men har siktet inställt på Grand Prix och de stora mästerskapen. Ellinor började på ponny och red sitt första SM 2005. Tillsammans med Paulo Pan tog Ellinor medlajer på NM och red även ett EM.  Sista starten tillsammans ledde till seger i Hagahill Ponnykür i Falsterbo. Ellinor Magnusson har tränat en sejour för Hubertus Schmidt och hoppas kunna komma tillbaka dit, liksom att fortsätta och utöka träningen med Bo Jenå.

Körning
Johanna Nilsson
, 21 år, Sjöbo, är en lovande ung kusk med sikte på internationella tävlingar. Johanna har tävlat enbet upp till Medelsvår körning med vinster och placeringar. Målet under säsongen är att ta en plats i ungdomslandslaget och starta i sin första internationella tävling. På lång sikt satsar Johanna på VM 2015. Stipendiet ska användas till träning för landslagskusken Axel Olin och regerande världsmästaren Boyd Exell. Men även till satsningen på internationell start i höst.

Distansritt
Terese Compier
, 19 år, Åkersberga, har tillhört ungdomslandslaget i distansritt sedan 2010. Bland många framstående meriter finns SM-silver individuellt, SM-guld i lag, NM-silver och start i både EM och VM för unga ryttare. I början av året startade Terese som ende svensk i ett av världens tuffaste lopp, President’s Cup i Förenade Arabemiraten. Stipendiet ska användas till att satsa vidare på internationell nivå.

Voltige
Elin Härkönen
, 18 år, Almunge, har redan hunnit representera Sverige på två EM och ett VM. Elin är dessutom regerande svensk mästare för seniorer, har tagit ett NM-guld samt två guld på junior-SM. I februari skadades Elin allvarligt i en voltigeolycka då hon bröt nacken. Hon har dock haft tur och prognosen är att hon blir i princip helt återställd. Drömmen om att en dag stå som världsmästare finns kvar. Stipendiet ska användas till rehabilitering i Tyskland. Elin är fast besluten om att ta sig tillbaka till sporten hon älskar.

Fälttävlan
Oscar Eriksson
, 18 år, Eskilstuna, är regerande svensk juniormästare i fälttävlan som nu rider sitt första år som young rider. 2012 var året allt föll på plats för Oscar. Vinst i CNC2* på Strömsholmstävlingen, tredjeplats i Gärds internationella CCI1* och NM-silver både individuellt och i lag. Under hösten kom junior-SM-guldet och en plats i det svenska laget vid junior-EM i Polen. Nu satsar Oscar på att kvala till young rider-EM i Frankrike. Stipendiet möjliggör fler träningar för duktiga tränare och de internationella starter som krävs för EM-kval.

Louise Hiort af Ornäs, 17 år, Rimbo, är juniorryttaren som tagit sig ändå upp till internationell mästerskapsnivå på egenutbildade hästar. Louise deltog i sitt första SM i fälttävlan redan som 11-åring på en B-ponny hon utbildat själv. Sedan dess har det blivit brons på ponny-SM, lagsilver på NM och start i junior-EM, bara för att nämna några framgångar. Under 2013 siktar Louise på en topp-15 placering på EM och medalj i junior-SM och NM. Stipendiet ska användas till spetsträning för ungdomslandslagets dressyrtränare Sara Lundholm och möjliggör även ytterligare ett tillfälle att kvala till junior-EM.

Stiftelsen Göteborg Horse Shows stipendier delas ut i samband med Gothenburg Horse Show fredagen 26 april i Scandinavium.

Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show, 0722-32 56 05
Wiveka Lundh, sportchef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 05