Stjärnorna trimmades på Strömsholm

Stjärnorna trimmades på Strömsholm

Pressinformation från Stockholm International Horse Show 2013-10-03

Det var nervösa stjärnor som spred glans över Ridskolan Strömsholm när årets deltagare i Stjärnornas Hoppning fick ett träningspass för världsstjärnan Jens Fredricson.

Stjärnornas Hoppning, där deltagarna lär sig ridningens grunder vid regelbundna träningstillfällen under hösten, har blivit en stor publiksuccé under Stockholm International Horse Show, och stjärnorna köar för att få vara med.

Av årets sju deltagare var sex på plats för en intensiv träningsdag på Strömsholm under onsdagen. På schemat stod såväl clinic som träningspass för EM-bronsmedaljören i hoppning, Jens Fredricson.

Magdalena Graaf var imponerad efter Jens demonstration och clinic under förmiddagen.
- Jag är knäsvag och jättenervös. Nu ska vi upp på hästarna och försöka göra likadant, säger hon under lunchen.

Zara Larsson tog det hela med mer ro.
- Jag har inte så stor koll på vem Jens är, det är ganska skönt. Hade Beyoncé kommit in och sagt åt mig att sjunga hade jag kissat på mig.

Jens Fredricson tog sig an stjärnorna med stort lugn och tålamod och gick igenom allt från smackning och igångsättning, till hörnpasseringar och banhoppning.
- Om du lär dig att tänka som hästen blir det mycket lättare att få hästen med dig. Du själv blir inte rädd för en plastpåse på marken, men för hästen är den livsfarlig. Om du vet hur hästen tänker kan du parera innan det händer något, förklarade Jens bland annat.

- Det ser bra ut och vi har ett mycket bra gäng i år. Det kommer att bli en fantastisk tävling under Stockholm International Horse Show, säger Ulf Rosengren, ordförande för Stockholm International Horse Show.

ÅRETS DELTAGARE

Ola Selmén, 35, skånsk underhållare och programledare
Ridvana: Absolut noll! Jag har ridit en tur på Island och en gång på Sommarland. Jag är rädd för djur och i synnerhet för hästar.
Förväntningar inför Stjärnornas Hoppning i Ericsson Globe: Jag vill vara minst topp sju (det är sju ryttare med till start). Jag har stora förväntningar och jag ska vara bästa skåning.
Häst: Raffi

Sara Varga, 31, sångerska och författare
Ridvana: Jag har ridit totalt 22 gånger. 15 gånger inför fjolårets Stjärnornas Hoppning och så sju gånger nu.
Förväntningar inför Stjärnornas Hoppning i Ericsson Globe: Jag ska sitta kvar och jag ska inte börja gråta. Jag tror inte att jag kan upprepa fjolårets seger i stilhoppningen. Jag är fortfarande förvånad att jag vann eftersom min häst då, ”Kulan”, fortsatte att hoppa efter vi gått i mål.
Häst: Debbie

Magdalena Graaf, 38, författare, programledare och stjärnmodell
Ridvana: Ridningen är en del av min barndom. Men det här är femte gången jag hoppar i mitt liv. Jag känner bara skräck, ingen förtjusning alls - ännu.
Förväntningar inför Stjärnornas Hoppning i Ericsson Globe: Att jag inte ska börja gråta, att jag inte ska falla av och att jag inte ska kissa på mig.
Häst: Bingo

Sissela Benn, 33, skådespelare och komiker
Ridvana: Innan det här hade jag sett och suttit på en häst tre gånger. Jag har åkt ponny lika många gånger som jag åkt elefant.
Förväntningar inför Stjärnornas Hoppning i Ericsson Globe: Jag ska försöka att inte bli för nervös. Jag tävlade mot några barn på Klagshamns ridskola och då blev jag helt sjukt nervös. Det är nog bäst att bara hålla i sig och lita på hästen.
Häst: Mc Kee

Zara Larsson, 15, sångerska
Ridvana: Jag red en termin på Farsta ridskola när jag gick i trean. Sedan var jag med i en musikal på Göta Lejon så då hade jag inte tid att fortsätta rida.
Förväntningar inför Stjärnornas Hoppning i Ericsson Globe: Att vinna! Det ska bli supernervöst men också roligt. Det är ju en helt annan grej att rida in där jämfört med att stå på scen och göra det jag kan.
Häst: Alec

Rickard Olsson, 46, programledare
Ridvana: Jag vann Stjärnornas Hoppning förra året. Sen dess har jag försökt att hålla igång ridningen men när min ridlärare flyttade till Västerås blev det lite si och så med det.
Förväntningar inför Stjärnornas Hoppning i Ericsson Globe:  Att komma på pallen! Men stilsegern ger jag till Sara Varga. Clinton ska pensioneras efter det här så jag ska göra mitt bästa för att han ska få sluta på topp.
Häst: Clinton

Ola Rapace – deltog inte på Strömsholm

Stjärnornas Hoppning avslutas med stor final inför ett jublande Ericsson Globe under Stockholm International Horse Show. I år följs deltagarnas träning av TV-kameror. Uppladdningen till finalen av Stjärnornas Hoppning i Ericsson Globe i november följs av Visuell Film och ska bli en TV-serie i sex delar som sänds i Barnkanalen.

Stockholm International Horse Show 28 november – 1 december 2013
www.stockolmhorseshow.com