Jeanna Högberg och Astoria under VM i Herning 2022. Foto: Roland Thunholm

Svenska dressyrryttare till start under Gothenburg Horse Show

Det blir en välmeriterad skara svenska dressyrryttare som får rida inför fullsatta läktare i Scandinavium.
- Äntligen är vi tillbaka, säger förbundskapten Bo Jenå, som nu har tagit ut sin trupp.

Med sig till Gothenburg Horse Show har han fem peppade seniorryttare som startar i världscupen, FEI Dressage World Cup, och två U25-ryttare till Lövsta Future Challenge International Tour.

En av de mer namnkunniga ryttarna är Jeanna Högberg som kommer med sin VM-häst Astoria. Astoria är trots sin relativt unga ålder (11 år) rutinerad Gothenburg Horse Show-deltagare. Hon vann bland annat Swedish Warmblood Trophy som sjuåring.

Johanna Due Boje och Natalie Oldfors från landslagstruppen kommer också till start, liksom Jacob Nörby Sörensen och Jennie Larsson från utmanartruppen. Jennie har varit framgångsrik i tidigare deltävlingar av säsongens världscup med bland annat en andra plats in Helsingfors.

- Vi har högt satta mål 2023 och det ska bli väldigt spännande att se formen på ekipagen i Scandinavium, tycker Bo Jenå.

Bland U25-ryttarna kommer Evelina Söderström och Mary Sophie Haid Bondergaard till start i Lövsta Future Challenge Dressage International Tour. Touren är en nysatsning som Lövsta Future Challenge och världscuparrangörerna Gothenburg Horse Show, Herning World Cup och Jumping Amsterdam ligger bakom. Totalt åtta ryttare under 25 år kommer till start.

- En fantastisk möjlighet för de unga dressyrryttarna. Det är otroligt roligt att kunna vara med och bereda vägen för deras internationella karriär, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.

Svenska ekipage i FEI Dressage World Cup
Jeanna Högberg - Astoria