Sara Algotsson Ostholt och Reality 39 finns med i fälttävlanstruppen till EM. Foto: Svenska Ridsportförbundet

Svenska ryttarna till EM i fälttävlan klara

Förbundskapten Fredrik Bergendorff har tagit ut de sex ryttare som ska rida EM i fälttävlan den 17-20 augusti i Strzegom, Polen. Fyra ryttare rider i laget och två startar individuellt.

I laget rider Sara Algotsson Ostholt/Reality 39, Louise Svensson Jähde/Waikiki eller Weloch's Utah Sun, Ludwig Svennerstål/Paramount Importance och Anna Freskgård/Box Qutie

Individuellt startar Niklas Lindbäck/Focus Filiocus och Malin Josefsson/Allan V.

Två ryttare är uttagna som reserver på hemmaplan; Hanna Berg/Quite Survivor och Linda Algotsson/ Fairnet.

Fredrik Bergendorffs EM-trupp bygger på rutinerade ryttare kompletterade med några yngre förmågor som legat väl framme i resultatlistorna på internationella tävlingar.
- Målet resultatmässigt är självklart en lagmedalj och det är absolut möjligt om de ryttare som är uttagna kommer till start, säger Fredrik Bergendorff.

Men det finns flera aspekter som är viktiga i samband med EM.
- En målsättning är att vi ska lära oss arbeta som ett lag och förstå vad som händer när vi sätter tryck på varandra i samband med ett mästerskap, säger Fredrik och då främst med nästa års VM i åtanke.
- Dessutom är ett EM också ett utmärkt tillfälle för de mindre rutinerade ryttarna att få mästerskapserfarenhet, tillägger Fredrik

Inför EM kommer Fredrik Bergendorff att samla ihop ryttarna till en avsutten träff där de tillsammans kan komma fram till hur de på bästa sätt kan samarbeta och stötta varandra och vad varje ryttare vill och behöver för att kunna göra en så bra prestation som möjligt.

Preliminärt tidsprogram EM i fälttävlan 2017
Onsdag den 16 augusti är det hästbesiktning.
Torsdag och fredag rids dressyren och på lördagen är det dags för terräng.
Söndag den 20 augusti inleds med en andra hästbesiktning innan den avgörande banhoppningen.

Läs mer på arrangörens hemsida http://www.strzegom2017.pl/en/

Fredrik Bergendorff