Sverige startklart för världsfinal

Sverige startklart för världsfinal

Dags för världsfinal i Furusiyya FEI Nations Cup™ i Barcelona. Sverige möter 18 nationer i första omgången på torsdag. Ankare i laget är succéparet från i fjol Malin Baryard Johnsson med H&M Tornesch och Henrik von Eckermann med Cantinero.

Då anförde östgötaduon Sverige till en tredjeplats genom tre felfria ritter.
Förbundskapten Sylve Söderstrand höjer ändå ett förmanande finger i luften.
- Kom ihåg hur jämnt det är mellan nationerna den här säsongen. Jag vill bara påpeka att Belgien som vann högsta seriens grundserie inte lyckades OS-kvala i Aachen. Inte Irland heller för den delen och Tyskland som dominerat så mycket har inte vunnit någon gång i grundserien och kom med till final på ett återbud. Så det kan bli succé eller.
Han vill inte ta orden i sin mun, men allt måste klaffa för en ny topplats.

Steg ett i attackplanen på plats i Barcelona är att ta sig vidare från omgång ett torsdag eftermiddag till lördagens finalrunda för de åtta topplagen.
Sen kan vad som helst hända…
Fjolårets och årets toppnation när det gäller mästerskap, Nederländerna, är på plats för att upprepa finalsegern från förra hösten.

Övriga nationer är:
Australien, Belgien, Brasilien, Tjeckien, Egypten, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Irland, Italien, Mexiko, Polen, Qatar, Spanien, Schweiz, USA och Venezuela.

Svenska ryttare: Malin Baryard Johnsson, Rolf-Göran Bengtsson, Jonna Ekberg, Henrik von Eckermann, Angelie von Essen

Lagen rider om totalt 2 362 500 euro.
För de enskilda ryttarna handlar det också om stora pengar om de tillhör topp åtta-lagen. Ryttare som rider två felfria omgångar delar på en extra bonus på 200 000 kronor.
I fjol fick Henrik von Eckermann vara med och dela på bonuspengarna med Cantinero! Dags för favorit i repris – Henrik?

Deltagarlista

Regler och tidigare resultat