Jens Fredricson och Markan Cosmopolit i Oslo 2022. Foto: Roland Thunholm

Traditionsenlig världscuppremiär i hoppning – tre svenska ryttare startar

Oktober, Oslo och världscuphoppning hör ihop. I nära 20 år har vårt grannland stått värd för premiären av årets inomhussäsong och de svenska ryttarna åker gärna dit. Henrik von Eckermann, Peder Fredricson och Jens Fredricson är Sveriges urstarka uppställning när de första världscuppoängen ska fördelas på söndag.

- Det är alltid kul när inomhussäsongen drar igång och världscupen är definitivt huvudattraktionen. Det är tävlingar som håller hög kvalitet och som ryttarna gärna åker till, säger Henrik Ankarcrona, förbundskapten hoppning.

De svenska ryttarna kommer från en framgångsrik utomhussäsong med så väl EM-guld i lag som GCT-segrar och otaliga pallplatser i internationella tävlingar. Henrik von Eckermann är dessutom fortsatt världsetta, för 15:e månaden i rad.

- Framgångarna vi haft ger råg i ryggen, men samtidigt får vi aldrig riskera att bli bekväma. Det är viktigare att fokusera på det vi har framför oss, säger Henrik Ankarcrona.

Nu väntar inomhussäsong och där är världscuptävlingarna en viktig del i matchningen mot nästa års stora mästerskap: OS i Paris.
- Världscupen ger oss möjlighet att hålla igång hästarna på ett bra sätt över vinterhalvåret. Jag försöker att jobba brett och ge många chansen att rida, säger Henrik Ankarcrona.

Världscupsäsongen 2023/2024 består av 14 deltävlingar i den västeuropeiska ligan som leder upp till världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien 16-20 april 2024. Den sista deltävlingen, även kallad Europafinalen, går i Scandinavium under Gothenburg Horse Show 21-25 februari.

Om Oslo är synonymt med världscuppremiär, så är Göteborg synonymt med hela konceptet världscuphoppning. Här hölls den första världscupfinalen 1979 och det är inte för inte som Göteborg fått benämningen ”Home of the FEI World Cup” inom det internationella ridsportförbundet FEI.

- Scandinavium är verkligen klassisk tävlingsmark, både här och i världscupen i stort har vi sett många av den internationella scenens främsta ryttare etablera sig, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show.
- Vi ser såklart väldigt mycket fram emot att välkomna både dagens världselit såväl som de framtida stjärnorna till Göteborg.

I egenskap av värdnation har Sverige en plats i årets världscupliga. Henrik von Eckermann har också en egen startplats eftersom han tillhör världsrankningens topp-10. Därutöver kan det tillkomma svenska startplatser om arrangören bjuder in fler svenska ryttare, som i Oslo.

- Om Henrik inte startar i en deltävling så kan jag ersätta honom med annan svensk ryttare från världsrankningens topp-100. Men jag skulle gärna ha fler platser och kunna ge fler ryttare möjlighet att rida, säger Henrik Ankarcrona.

18 ryttare kvalar till finalen från den västeuropeiska ligan. Som regerande världscupmästare är Henrik von Eckermann direktkvalad till finalen och behöver inte jaga poäng under säsongen.

Longines FEI Jumping World Cup - världscupen i Oslo
Svenska ekipage:
Henrik von Eckermann - Calizi, Dzara Dorchival
Peder Fredricson - Hansson WL, Vroom de la Pomme Z, H&M Bahia
Jens Fredricson - Diarado's Rose Elith, El Barone Z, King Blue

Datum och tid:
Söndag 15 oktober klockan 15:30

Presskontakt Oslo Horse Show:
Anna Nyström, press@oslohorseshow.com

SVT sänder
SVT sänder hela världscupsäsongen med start i Oslo på söndag klockan 15:20.
Se alla sändningstider här

Start- och resultatlistor Oslo