Unik clinic med Kittel under Gothenburg Horse Show

Unik clinic med Kittel under Gothenburg Horse Show

Pressinformation från Gothenburg Horse Show 2014-01-09

Under Svenskt Avel- och Sportchampionat i höstas gjorde Patrik Kittel succé som testryttare. Publiken hänfördes av Patriks sätt att mjukt och enkelt plocka fram det bästa ur alla hästar han satt upp på. Här föddes idén om en annorlunda clinic under världscupdeltävlingarna i Göteborg 2014. Och nu är det klart – Patrik kommer och gör en unik clinic, där han även manifesterar svenska hästar.

Till clinicen tar Patrik Kittel med sig två svenskfödda hästar – Grand Prix-vinnaren från Mechelen, Deja, och hennes dotter Diva, som vann 4-årschampionatet 2013. Deja är född 2004 e. Silvano-Don Schufro och Diva är född 2008 e. Richfield.

- Med Deja och Diva vill jag visa hur jag arbetar och utbildar två hästar i olika åldrar, vilka frågor jag ställer till dem, hur de responderar och hur jag utifrån deras svar leker med färdigheter. Hästarna måste vara på gott humör och tycka att arbetet är roligt. Då blir det enkelt! menar Patrik Kittel.

Just enkelheten och glädjen går igen som en röd tråd i Patriks ridning och resonemang:
- Känn in hästen och gör det som känns rätt och som hästen bjuder in till. Strunta i att fundera så mycket, då blir det enklare för både dig och hästen, säger Patrik Kittel.

Exakt vad han menar med det, och framför allt hur man lär sig att känna vad som är rätt för olika hästar, på olika utbildningsnivåer, avslöjar Patrik Kittel under clinicen den 27 februari i samband med Gothenburg Horse Show. Det kommer garanterat att bli en annorlunda och mycket intressant timme!

Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show, 0722-32 56 05
Matilda Hjertstrand, pressansvarig Gothenburg Horse Show, 0709-79 56 31