Från vänster; Viktor Melin vann winning round 1,50 och Douglas Lindelöw vann winning round 1,35 i ATG Riders League totalfinal. Prisutdelare var förbundskapten Henrik Ankarcrona. Foto: Roland Thunholm

Viktor Melin bäst när det gällde – vann ATG Riders League i Scandinavium

Han var bäst i heaten och bäst i winning round – då vann Viktor Melin en tung seger och totalfinalens prischeck på 135 000 kronor.
– En spektakulär klass, bra prischeck och speciell atmosfär, så att vinna totalen är lite coolt, säger han just efter prisutdelningen.

Tillsammans med Atina (äg: Melinhorses) var han snabbast av alla i heaten och därmed startade han sist i winning round när totalfinalen i ATG Riders League avgjordes under Gothenburg Horse Show. På vägen in i arenan mötte han mästerskapsmedaljören Douglas Lindelöw som just ridit felfritt och lagt upp ribban högt vad gällde tiden.

– Helt perfekt, jag såg Douglas när jag stod i gången och väntade och hade bra koll på honom. Jag visste att min häst är naturligt mycket snabbare, men han gjorde det absolut utmanande, säger Viktor Melin.

Av tio startande var det vinnaren Melin och tvåan Lindelöw som var felfria. Snabbast på fyra fel var Johan Lund med Mylento som slutade trea.

Vinnaren värderade segern på Scandinaviums klassiska hoppmark högt.
– Jag har ju tre SM-guld som senior och kanske att det är värt ännu lite mer, men sedan kommer detta, säger Viktor Melin.

Vinnarhästen Atina kniper som 18-åring en stor seger.
– Det är fantastiskt kul att hon är så fräsch så att hon kan vinna, inte bara vara med utan gå fort också. Dagsformen idag var perfekt, helt suverän, säger Viktor Melin.

Hur mycket gillar du ATG Riders League?
– Mycket, jäkligt kul! Det är jämförbart med en tvåstjärnig Grand Prix så det är ju fantastiskt bra, säger segraren i totalfinalen för ATG Riders League GP 1,50.

Resultat ATG Riders League 1,50 totalfinal

Douglas Lindelöw inledde med seger

Den förlorade segern i 150-finalen till trots, det var en mycket nöjd Douglas Lindelöw som kunde summera ATG Riders League efter seger i 135-finalen med Conrad van de Mispelaere (äg: Stall Fulltofta) och en andraplats i 150-finalen med Casemiro CC (äg: CC Holsteiner Breeding). Totalt räckte det till 128’000 kronor i prispengar.

- Det är alltid kul att vinna och jag är jättenöjd med Casemiro också. Jag vet att Viktor är snabbare med sin häst. Frågan var om bommarna skulle ligga kvar, men han gjorde en väl avvägd runda och då är han ju snabbare.

Segerhästen i 135-finalen, Conrad, är relativt ny i stallet.
- Det är en jättefin häst som jag inte haft så länge, sedan i slutet av hösten. Jag har gjort några tävlingar och han gick bra under ATG-tävlingarna på Elmia, berättar Douglas, som fått en fin uppvärmning inför resten av helgen.

- Jag har en målsättning att hoppa lite högre under den internationella helgen också med Conrad, främst 145-klasserna. Jag har både honom, Charlie’s Way (äg: Stall Fulltofta) och Casemiro med mig under helgen.

Resultat ATG Riders League 1,35 totalfinal

Kontakt:
Robert Solin, nationell samordnare hoppning, Svenska Ridsportförbundet, 073-835 29 00, robert.solin@ridsport.se
Cecilia Wallin, projektledare ridsport ATG, 072-527 21 88, cecilia.wallin@atg.se