Volkswagen Grand Prix - Viveca Lundbäck vann på Grevagården

Volkswagen Grand Prix - Viveca Lundbäck vann på Grevagården

Ryttarna bjöd på spännande hoppning när Volkswagen Grand Prix avgjordes på Grevagården i Skövde på lördagen. Sju ryttare var till omhoppning och på spel stod inte bara prispengar utan också biljetter till finalen på Flyinge om några veckor.

Sist ut av ryttarna i omhoppningen av Volkswagen Grand Prix var Viveca Lundbäck från Norrköping.
Hon satte allt på ett kort och flög fram med sin skimmel Canthaöra och gick i mål med övertensekund tillgodo på tvåan Jens Wickström, Jönköping.
- Det här är det bästa som hänt svensk hoppning. Det är riktig tävling. Publiken kommer och att det tv-sänds är fantastiskt, kommenterade en glad segrare.

Tvåa var Jens Wickström, från Jönköping, med Twiggen. Trea var Helena Persson, från Västerhaninge, med Bonzai H, jämnaste ryttaren i den här Grand Prix-serien. Viveca Lundbäck,  Jens Wickström  och Helena Persson är klara för  final på Flyinge.
Det här var första segern i en delfinal av Volkswagen Grand Prix för Viveca Lundbäck.
- Jag fick lov att chansa, säger Viveca med ett lite blygt leende.
Jens har gjort ett uppehåll i sitt tävlande efter en bilolycka i somras men är nu tillbaka.
- Det här är otroligt bra för svensk hoppning och jag har fått träningshjälp av Peter Eriksson och slipat på detaljer, avslöjade han.

Helena Persson och Bonzai har en otroligt jämn svit i Volkswagen Grand Prix. 4, 3, 2, 3 är hennes placeringar.
- Jag sparar väl segern till Flyinge, skämtar hon.
Helena är Sverige mesta mästare i hoppning med sju SM-guld.
- Volkswagen Grand Prix är lyftet för svensk hoppning. Publiken kommer och det känns verkligen som riktig tävling, helt i klass med en internationell trestjärnig tävling.

Finalen i Volkswagen Grand Prix rids på Flyinge den 13 november och till finalen är förutom de som kvalat i Sverige de fem högst rankade svenska ryttarna på världsrankingen.
Rolf-Göran Bengtsson har redan aviserat att han kommer till Flyinge och finalen.

Kontakt:
Caroline Lundström, Volkswagen Grand Prix, 0709-78 49 01, caroline@lundstromdesign.se
Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Group Sverige AB, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Haide Westring, Press och informationsansvarig Grevagården, 070-744 5794, haide@fornboda.se

Volkswagen Grand Prix på Grevagården, Skövde, var fjärde deltävlingen i år. 27 ryttare är nu kvalade till finalen på Flyinge 13 november.