Simmärkestagning för alla stockholmare under sportlovet!

Simmärkestagning för alla stockholmare under sportlovet!

Simkunnighet står i fokus i Stockholm under sportlovet genom Swim Open Stockholm Mini – En rolig simaktivitet för alla åldrar! Denna aktivitet är ett samarbete mellan Svensk Simidrott och Stockholms stad och kommer att äga rum under sportlovsveckan i sju av Stockholms Stads simhallar.

I områden som Farsta, Vällingby, Skärholmen, Tensta och Husby välkomnar vi alla som är intresserade att delta och ta simmärken. De första 250 märkena kommer att delas ut kostnadsfritt på respektive anläggning. Dessutom kommer det att finnas möjlighet att delta i en tipspromenad och lära sig mer om olika simidrotter. Aktiviteten kommer även att inkludera personer med funktionsnedsättning och äga rum i Beckomberga sim- och idrottshall samt Sandsborgsbadet.

- Att öva och underhålla sin vattenvana och simkunnighet är av stor betydelse, att kunna simma är livsviktigt! Vi är därför glada över att än en gång arrangera Swim Open Stockholm Mini och vi ser fram emot att välkomna människor i alla åldrar till Stockholms simhallar för att uppmuntra dem att öva sin vattenvana och stärka sina simkunskaper. Denna möjlighet är en chans för gemenskap och lärande, där vi strävar efter att främja en kärlek till vattenaktiviteter och öka medvetenheten om simning som en grundläggande färdighet, säger Erika Meeker, som ansvarar för simkunnighet inom Svensk Simidrott.

Aktiviteten genomförs i samarbete med simidrottsföreningarna Södertörns SS och Väsby SS. Dessa föreningar är även arrangörer av den årliga internationella simtävlingen Swim Open Stockholm, som hålls på Eriksdalsbadet.

- Att verka för simkunnighet i Stockholms stad är ett av våra viktigaste uppdrag och därför är vi väldigt glada över samarbetet med Svensk Simidrott och den insats simföreningarna i Stockholm gör tillsammans med oss under Swim Open Mini. Swim Open Mini är ett bra exempel på när vi kan koppla en socialt hållbar aktivitet för barn och unga till det större evenemanget Swim Open Stockholm. Det är så vi vill jobba för att skapa ett mervärde för fler i samband med stora idrottsevenemang i staden, säger Marina Högland, Idrottsdirektör på Idrottsförvaltningen Stockholms stad.

Om du har några frågor om aktiviteten, kontakta Erika Meeker på erika.meeker@svensksimidrott.se eller 010-476 53 16.

Här är en översikt över aktiviteterna på olika anläggningar och tider:

Tensta simhall, 26-27/2 - 29/2-1/3 Kl. 13.00-16.00
Husby simhall, 26/2-1/3 Kl.13.30-16.00
Vällingby simhall, 26/2-1/3 Kl.13.00-16.00
Skärholmens simhall, 26/2-1/3 Kl.13.00-16.00
Farsta Simhall, 26/2-1/3 Kl.13.00-16.00
Beckomberga simhall, 29/2 Kl.11.00-12.30
Sandsborgsbadet, 1/3 Kl.13.00-15.00

Vi ser fram emot att välkomna er till dessa spännande simaktiviteter under sportlovet!

Fakta Swim Open Stockholm Mini

• Lovaktiviteten arrangeras som ett samarbete mellan Stockholms Stad, Svensk Simidrott och de arrangerande föreningarna av den internationella simtävlingen Swim Open Stockholm.
  • Simmärkena som det finns möjlighet att ta i år är Baddaren gul, Bläckfisken, Silverfisken, Sarahmärket och Vattenprovet.
  • Swim Open Stockholm Mini arrangeras i år för tionde året i rad.