Fredrik Lundin ny förbundskapten för parasimning

Fredrik Lundin ny förbundskapten för parasimning

Svensk Simidrott är glada att presentera Fredrik ”Ludde” Lundin som ny förbundskapten för parasimning. Fredrik har bred erfarenhet av simidrott i ledande positioner. Han har tidigare varit huvudtränare och sportchef i Svenska Triathlonförbundet. De senaste sju åren har han varit sportchef simning i Simklubben Neptun. Under senaste året har han parallellt arbetat som projektledare inom Svensk Simidrott och kursledare för Siminstruktör och licenskurs för Simning i öppet vatten.

Fredrik kommer att ha ett brett ansvar för att leda och utveckla paralandslaget och parasimningen i Sverige. Han kommer i sin nya roll att planera för de olika landslagens tävlingssäsong, sätta upp mål och uttagningskriterier och skapa en positiv och stödjande miljö där simmarna kan utvecklas och nå sin fulla potential.

- Jag känner mig så glad och förväntansfull. Det är en stor ära och en fantastisk möjlighet att få leda landslagsverksamheten i parasimning inom Svensk Simidrott. Samtidigt är jag också påtagligt ödmjuk inför uppgiften och det ansvar som förbundskapten för parasimningen innebär, säger Fredrik Lundin. Det finns mycket kompetens och erfarenhet bland tränare och simmare i Sverige och jag ser fram emot att få träffa er och lära mig mer. Tillsammans utvecklar vi blågul landslagsverksamhet i parasimning avslutar Fredrik.

Ett uttalat mål för paraverksamheten är att få fler aktiva simmare och ledare. Genom att samarbeta med skolor, rehabiliteringscenter och andra organisationer som arbetar med personer med funktionsnedsättningar vill Svensk Simidrott visa på fördelarna med parasimning och hur man på ett enkelt sätt kan komma igång.

- Genom att genomföra utbildningar och föreläsningar och visa fördelarna med parasimning och hur man kommer igång med verksamhet, vill vi få fler föreningar att starta paraverksamhet. Vi vill också verka för att simhallar och träningsanläggningar är tillgängliga och anpassade för personer med funktionsnedsättningar, menar Sportchef Ulrika Sandmark.

En annan viktig del i utvecklingen av parasimningen, är att rekrytera och utbilda tränare, ledare och klassare som är kunniga inom parasimning och som kan skapa en stödjande och inkluderande miljö för de aktiva. Jag är glad att vi har rekryterat Fredrik till den här positionen, han har gedigen erfarenhet av och kunskap kring simidrotten både praktiskt och organisatoriskt och jag ser fram emot att arbeta tillsammans med honom framåt, säger Sandmark

Fredrik kommer påbörja sin tjänst på 30% i april och kommer finnas på plats på tävlingen Grand Prix i Kungsbacka för att träffa simmare, ledare och tränare.

För mer information, kontakta Sportchef Ulrika Sandmark på 070072-242 41 17