Nytt miljonavtal till svensk simidrott

Svenska Simförbundet har tecknat ett fyraårigt samarbetsavtal med Arena. Avtalet innefattar såväl ekonomiskt stöd som utrustning. Avtalets värde uppgår till flera miljoner kronor under perioden. Arena har en lång tradition att tillhöra en av de viktigaste aktörerna på simdräktsmarknaden.

- För simidrotten är detta ett mycket positivt och viktigt avtal för åren 2009-2012. Det har varit angeläget för oss att finna en samarbetspartner som vill medverka både i sim- och simhoppslandslagen. Avtalet innebär såväl ekonomisk förstärkning som ökade utvecklingsmöjligheter, för såväl Simförbundet som våra aktiva landslagsidrottare, säger Sven von Holst, ordförande i Svenska Simförbundet.

Arena kommer att förse det svenska sim- och hopplandslaget med utrustning, vilket inkluderar dräkter och landslagsutrusning.

I avtalet ligger även ett bonussystem som innebär att de aktiva i de båda landslagen kan erhålla bonuspengar om de tar medaljer vid EM, VM och OS.

För Arena är satsningen på svensk simidrott ett led i en global satsning på simidrotten. I dagsläget är företaget sponsor för elva nationella landslag, däribland Ryssland och Sydafrika.

Arena ligger långt framme när det gäller utveckling av de så kallade powerskindräkterna. Sedan 2000 har företaget lanserat flera versioner av de nya dräkterna, den senaste Powerskin R-REVOLUTION 2008.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Sven von Holst, ordförande Svenska Simförbundet, tel 010-467 17 46.
Thomas Jansson, förbundskapten simning, tel 0706-62 22 22.
Ulrika Knape-Lindberg, förbundskapten simhopp, tel 070-551 03 11.

Pressbilder finns att hämta på: www.simforbundet.se

Historiska fakta om Arena

Arena skapades av Horst Dassler, son till Adidas skapare och presidenten för Adidas France. Under OS i München 1972 fanns Dassler på poooldeck när Mark Spitz vann sina historiska sju OS-guld. Dassler förstod utvecklingspotentialen och påbörjade genast planera för ett simdräktsföretag som sedermera blev Arena.
Arena har sitt huvudsäte i Tolentino i Italien.

Marie Louise Bergh, kommunikationschef, Svenska Simförbundet
Tel 08-627 46 43, 070-542 12 89