Svensk Simidrott och RedLocker skapar en mer jämställd och inkluderande idrottsmiljö

Svensk Simidrott har inlett ett samarbete med företaget RedLocker som tillverkar och säljer automater för mensskydd. Samarbetet innebär att Sveriges föreningar nu får möjlighet att tillhandahålla fria mensskydd till alla runt om i landet. Föreningen kan tack vara samarbetet köpa in en automat för mensskydd till ett förmånligt pris, sätta upp den på lämplig plats i simhallen och väljer sedan om man vill ha hjälp med påfyllning eller sköta det själv.

- Vi tittar ständigt på hur vi kan skapa en med inkluderande och jämställd miljö. Detta är ett sätt som vi tillsammans med våra föreningar kan arbeta för att skapa en inkluderande och jämställd simidrott. Vi tycker att det är ett bra initiativ - en liten sak i det stora sammanhanget, eller en stor sak i det lilla sammanhanget, som ändå gör skillnad, säger Svensk Simidrotts Förbundschef Mikael Jansson.

RedLocker grundades år 2018 och har sitt säte i Stockholm. Bolaget grundades av två unga, kvinnliga entreprenörer efter att de själva upplevt vardagsproblemet som uppstår vid oväntad menstruation.

- Vi på RedLocker är väldigt stolta över att ingå detta samarbete tillsammans med Svensk Simidrott. Genom våra röda automater skapar vi tillsammans verklig förändring, något som kan vara direkt avgörande för om en person att kunna genomföra sin idrott. Det här är vad vi kallar att skapa förändring tillsammans. - säger VD för RedLocker Clara Lidman.

- Genom att bistå tjejer med mensskydd skapas bättre förutsättningar för alla att träna och tävla oavsett var i månaden man befinner sig,. Det är ett sätt för oss att undanröja hinder så att alla ska kunna vara med inom simidrotten varje dag, Vi vill också vara en positiv kraft i att bryta det tabu som finns kring att prata om mens. Tillsammans bidrar vi till att skapa en positiv förändring för tjejer inom Svensk Simidrott” säger Förbundskapten Ulrika Sandmark.

Varje dag menstruerar cirka 800 miljoner människor runt om i världen och en har mens i snitt 6,25 år under sin livstid. Menstruationen påverkar personens mående i vardagen, såväl i arbetslivet som i skolan och under fritidsaktiviteter och idrott. RedLocker ser till att alla får rätt förutsättningar för att klara av sin vardag, oavsett vilken dag i månaden det är.

För mer information om samarbetet kontakta Marknadschef Jan Dahlberg, jan.dahlberg@svensksimdrott.se 010-476 53 03

För mer information om Redlocker kontakta petra.runvik@redlocker.se 072-175 61 02 www.redlocker.se