Gymnasieelever och barn jublar under en Alla på snö-dag på Lugnet i Falun. Foto: Trons.

Alla på snö – en av världens åtta bästa satsningar för att aktivera barn på snö

Svenska Skidförbundets satsning "Alla på snö", som vill få fler barn och ungdomar att aktivera sig på snö, är en av endast åtta initiativ i världen som har möjlighet att vinna det internationella skidförbundet FIS utmärkelse "FIS Snowkidz Award".

Det internationella skidförbundet (FIS) utser vartannat år de bästa initiativen för att engagera fler barn på snö genom utmärkelsen "FIZ Snowkiz Award". Katarina Fahlén, ansvarig för Alla på snö på Svenska Skidförbundet, är naturligtvis glad över uppmärksamheten.

– Vi får så mycket beröm av kommuner, lärare och elever, det räcker mer än väl. Men självklart är det kul att våra insatser uppmärksammas även internationellt. Vi är oerhört stolta bara att vara topp-8 i världen, säger en stolt Katarina Fahlén.

Alla på snö har även tidigare uppmärksammats i FIS Snowkidz Award och har placerat sig minst topp-4, under samtliga år satsningen har nominerats.

När FIS den 2 maj meddelade vilka länder som fanns bland topp-8 i världen fanns Alla på snö åter med på listan. Förra gången det begav sig, för två år sedan, vann de och utsågs till världens bästa snösatsning för barn.

– Vi hör ständigt rapporter om att svenska barn rör på sig alldeles för lite. Vi vet samtidigt att skid- och snowboardåkning är ett fantastiskt sätt att aktivera barn och ungdomar under vintersäsongen. Det är där Alla på snö kommer in och gör stor skillnad. Vi vänder oss till alla skolor, i deltagande kommuner. Därmed når vi många barn och ungdomar, också de som aldrig har fått möjlighet att glida på snö tidigare. Detta är ett av konceptets framgångsfaktorer.

LÄS MER: Alla på snö vinner FIS Snowkidz Award 2020

Vilka som denna gång placerar sig i den yttersta toppen avslöjas vid FIS-kongressen den 26 maj.

Detta är Alla på snö

Alla på snö-aktiviteter arrangeras för både fritidshem och fjärdeklassare runt om i Sverige. Genom denna satsning vill Svenska Skidförbundet inspirera fler barn och ungdomar att aktivera sig mer genom att visa på allt roligt, varierande och utmanade som går att göra uppleva genom att glida på snö.

För att göra upplevelsen så säker som möjligt får alla barn en introduktion i snökunskap. Deras lärare, och även gymnasieelever i kommunen, utbildas till Alla på snö-ledare där viktiga frågor tas upp som:

• Hur klär du dig på bästa sätt för en dag på snö?
  • Hur är du en bra Alla på snö-kompis?
  • Hur är du en bra miljökompis?
  • Hur skapas säker snöglädje?

Genom utbildningar, både på plats och via informationsfilmer i Alla på snös Youtube-kanal, får alla deltagare i förväg bland annat lära sig hur utrustningen fungerar, grundläggande åkteknik och hur de ska förbereda sig för en dag på snö.

LÄS MER: allapasno.nu

Fakta FIS Snow Kidz

FIS Snow Kidz är en del i FIS stora kampanj ”Bring children to the snow” som syftar till att få fler barn att glida på snö. Vartannat år prisas världens bästa satsningar genom utmärkelsen "FIS Snowkidz Award", som förutom äran även innebär olika prissummor, beroende på placering.

Det är inte första gången "Alla på snö" uppmärksammas i FIS SnowKidz Award:

2012 – fjärdeplats
2014 – fjärdeplats
2016 – andraplats
2018 – andraplats
2020 – förstaplats!
2022 – (minst topp-8)

LÄS MER: fissnowkidz.com

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49
Katarina Fahlén

Administrativt ansvarig Idrottsskolor, Alla barn har rätt 070-372 20 41