Emma Lindberg vann Hejapriset i Falun. Fotograf: Rolf Zetterberg

Emma Lindberg från Mora vann Hejapriset i Falun

Emma Lindberg från IFK Mora SK som var åttonde snabbast i kvalet åkte snabbast i förhållande till sin ranking, och blev därmed säsongens andra Hejapristagare, när Ford Smart Energy Cup avgjorde i Falun.

Den åkare som relativt till sina rankingpoäng presterar bäst för dagen vinner Svenska Spels Hejapriset. Förstaårssenioren Emma Lindberg från IFK Mora SK slog sig in på placering åtta i damernas sprintkval och vinner med det 10 000 kronor att dela mellan sig själv och en förening som betytt mycket för hennes skidkarriär.

– Det är en tuff bana i Falun men jag fick många nyttiga tips av min bror Jonatan och andra klubbkompisar. Jag hade dessutom superbra skidor, säger Emma Lindberg.

Lindberg åkte som ungdom för både Funäsdalens IF och SK Leksand men det är i IFK Mora SKs färger hon har genomfört junioråren och nu blivit senior.

– Jag skänker halva prissumman till IFK Mora SK, dom lägger så otroligt mycket tid på oss skidåkare och alla i hela klubben är jättesnälla, säger Lindberg.

Ulrika Eriksson är klubbledare i IFK Mora SKs stora verksamhet. När klubbens juniorer lyckas med övergången till senior glädjer det extra.

– För de flesta tar det många år att nå den nivå dom vill vara på som senior, då är det extra viktigt att vi som klubb skapar en miljö där alla trivs, skojar och tar hand om varandra. Emmas sprintlopp i Falun var superkul att följa, det skiljde bara en fotlängd till final för henne, säger Eriksson.

Emma Lindbergs tränare, Gilberto Panisi, är övertygad om att Moraåkaren har ännu mer att ge i skidspåret.

– Emma kör bara på och trivs väldigt bra med skidlivet. Hon har haft en del sjukdomar i höst och inledningen av vintern så jag ser framemot att se hennes nivå när hon får vara helt frisk, säger Panisi.

Regioner

Ulrika Sterner