Ludvig gör sitt andra OS. Foto: Erik Danielsson

Fjällström klar för OS

Ludvig Fjällström, Åre SLK, är klar för den svenska OS-truppen till PyeongChang i Sydkorea i februari.

Nu är det officiellt att den svenska puckeltruppen dubbleras när Ludvig gör Walter Wallberg, Åre SLK, sällskap på de olympiska spelen i Sydkorea.

– Att få samtalet om att jag är uttagen var mest skönt. Det är skönt att ha det färdigt så tidigt så jag slipper ha det i bakhuvudet och tänka på det och istället kunna fokusera på världscuptävlingarna som är nu innan februari, säger Ludvig.

Att lyckas prestera på mästerskap och att ställa rätt förväntningar på sig själv är inte något som Ludvig är speciellt orolig för.

– Jag brukar vara ganska duktig på att höja mig när det verkligen gäller och det räknar jag med att jag kommer göra då också, när jag inser allvaret och tar till vara på det tillfälle som ges.

Ludvig kommer göra sitt andra OS och skillnaden att ha ett olympiskt spel i ryggen kan göra stor skillnad för puckelåkaren.

– Jag tror det hjälper ganska mycket. Både att jag vet vad jag ska förvänta mig, och så att jag kan ha en ganska mycket klarare bild när jag går igenom det mentalt inför. Det är en stor del i förberedelserna för mig. Att försöka ha en tydlig bild över hur jag kommer känna mig och hur allt fungerar, och det kommer vara enklare när jag gör mitt andra OS.

Men Ludvig tror inte att han behöver dela med sig av speciellt mycket erfarenhet till sin lagkompis Walter.

– När det kommer till tävlingssituation är Walter väldigt mogen så jag tror inte jag behöver stötta honom jättemycket i just det, men det kan kanske vara skönt att jag är där eftersom jag gjort OS-resan en gång tidigare och kan svara på lite frågor och så. Men som sagt just tävlingsmomentet tror jag inte alls han behöver någon hjälp med, avslutar Ludvig.

Nästa tävling för världscupåkarna är i Calgary, Kanada, på lördag 6 januari med start 21.30 och det följer du enklast via Eurosport player.