Fortsatt succé på JVM – guld och silver till Filip Gravenfors och Emil Holmgren

Fortsatt succé på JVM – guld och silver till Filip Gravenfors och Emil Holmgren

Filip Gravenfors, Åre SLK, tar sitt andra guld och Emil Holmgren, Åre SLK, silver på JVM i Valmalenco, Italien.

JVM 2023 avslutades idag med Dual Moguls och det blev succé för Sverige. Efter jämna heat stod Filip och Emil mot varandra i finalen. Filip drog det längsta strået och vann guldet med 22 poäng mot Emils 13.

– Jag vet inte vad jag ska säga, att stå där uppe i finalen mot Filip precis som vi sa att vi skulle göra dagen innan var lättande. Vi kände oss stolta att vi båda skulle stå som 1:a och 2:a när dagen var klar vilket kändes jätteskönt, berättar Emil.

Moa Gustafson, Värmdö Freestyle MT, vann sitt första heat och hamnade på 11:e plats efter förlust mot Alli Macuga, USA. Robin Olgård, Åre SLK, vann också sitt första heat och hamnade på 12:e plats.

Nicolina Stenkula, Landskrona Ski-Club, och Elis Moberg, Åre SLK, som bägge debuterar på JVM placerade sig 24 respektive 34 i dagens tävling.

Sammanlagt har det svenska laget tagit fyra medaljer under JVM 2023, varav två guld, ett silver och ett brons. Detta placerar Sverige bakom USA som tog flest medaljer, men eftersom lagtävlingen inte räknas in i den totala medaljligan knep Sverige även den kampen.