Henrik Harlaut. Foto: Daniel Bernstål.

Freeskistjärnan Henrik Harlaut drar sig ut ur X-games slopestyle

Efter en händelserik big air-tävling i går kväll i Aspen, där Henrik Harlaut slutade på sjätteplats, meddelar Harlaut i dag att han inte kommer köra slopestyle-tävlingen.

– Jag känner mig inte jättemotiverad att tävla efter gårdagens bedömning i big air-tävlingen, och vill därför inte försöka göra något fett som inte får några poäng, säger Harlaut.

I big air-tävlingen ställde Harlaut ner ett trick som han aldrig gjort i tidigare, en switch dubble bio 18 safety. Ett trick som juryn gav honom 38 poäng för.

– Jämfört med det första tricket där Henrik gjorde en framåt dubble bio 16 safety och som gav 42 poäng. Alltså snurrade han då ett halvt varv mindre och gick inte av tricket baklänges, ändå fick han fler poäng där. Så jag kan hålla med om att det inte riktigt lirar, säger Niklas Eriksson, förbundskapten freeski.

Harlaut kommer dock, tillsammans med Jesper Tjäder köra knuckle huck-tävlingen som avgörs i natt.

Knuckle huck är ett showevent som X-games införde för skidåkare förra året. Både Tjäder och Harlaut har goda chanser att plocka hem eventet.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Stefan Karlsson