Fyra herrar till Palisades Tahoe – Super G väntar Hörnblad i Val di Fassa

Fyra herrar till Palisades Tahoe – Super G väntar Hörnblad i Val di Fassa

En späckad tävlinghelg väntar med storslalom och slalom för världscupherrarna i Palisades Tahoe och dubbla super G för Lisa Hörnblad i Val di Fassa. Herrlaget har landat i Kalifornien där det ser ut att kunna bli tuffa förhållanden på grund av snö och vind.

Efter utmanande världscuprejs i Crans Montana väntar Val di Fassa för Lisa Hörnblad som kör dubbla super G-tävlingar där i helgen. I Crans Montana blev det som bäst en 34e plats i störtloppet, 26 hundradelar från poängplats. Nu är förhoppningen så klart att förutsättningarna ska vara goda för att kunna göra bra tider även med högre startnummer i Val di Fassa.

Helgens tävlingar i Palisades Tahoe är det första av två stopp i USA för världscupherrarna som inleds med storslalom på lördagen och efterföljande slalom på söndagen. William Hansson, Fabian Ax Swartz, Mattias Rönngren och Kristoffer Jakobsen står på start för svensk del och det ser åter ut att kunna bli tuffa förhållanden både för åkare och arrangör.

– Det är snöfall och vind och vi ser inga gröna åkrar här. Men det är inspirerande veckor som väntar med nya backar i Aspen också där våra åkare inte har tävlat. Vi kommer hit med en veckas träning på hemmaplan för alla och nu är vi redo att tävla, säger herrchef Fredrik Kingstad.

Truppen

Palisades Tahoe

Mattias Rönngren, Åre SLK

William Hansson, Mälaröarnas alpina