Fyra skidåkare uttagna till SOKs Topp och Talang

Fyra skidåkare uttagna till SOKs Topp och Talang

Fyra av Svenska Skidförbundets vinteridrottare, alpinåkaren Hilma Lövblom, backhopparen Frida Westman och freeskiåkarna Hugo Burvall samt Isak Davidsson, kommer få stöd av SOK i sin fortsatta satsning till världseliten.

– Svenska Skidförbundet gratulerar våra skickliga åkare som nu får större möjlighet att utvecklas och förbereda sig i sin OS-satsning, och även för att befästa sin plats i världseliten. Tillgången till SOKs resursteam, med experter inom olika områden, är en betydelsefull pusselbit, säger förbundsdirektör Ola Strömberg.

Hilma Lövblom, Täby SKL, har tävlat i Europacupen sedan 2017 och där tagit tre pallplatser, en vinst och två tredjeplatser. Säsongen 2020/2021 debuterade hon i världscupen, där hon även tog sina första världscupppoäng. Inför OS i Peking 2022 togs hon upp i den svenska truppen på det så kallade framtidskriteriet, där hon deltog i storslalom och lagtävlingen.

Frida Westman, IF Friska Viljor, har haft en kanonsstart i sin första säsong i världscupen. Hon skrev historia som Sveriges första kvinnliga OS-backhoppare någonsin, där hon under träning imponerade bland de bästa. Strul med utrustningen satte dock fokuset på prov under själva tävlingen, men Frida slutade på en fullt godkänd 16e plats i sin OS-debut. Tanken var att Frida skulle etablera sig bland topp-30, det blev snarare topp-10. Med två fjärdeplatser som bäst var hon inte långt ifrån att få kliva upp på världscuppallen.

Hugo Burvall, Sundsvalls SLK,slutade genom sina prestationer i världscupen i slopestyle 2021/2022 på elfte plats i den totala slopestylecupen. Med två imponerande sjätteplatser som bäst. Under OS i Peking tävlade Hugo både i slopestyle och bir air. Senast körde han till sig ett SM-guld i slopestyle, i hård konkurrens.

Isak Davidsson, Bjursås IK, tillhörde utvecklingslaget säsongen 2021/2022, men han fick chansen att köra flera världscuptävlingar. Där visade han, bland annat genom en 13e-plats i slopestyle, att han hör hemma bland världseliten. Till säsongen 2022/2023 tar han därför klivet från utvecklingslandslaget till A-landslaget.

– De är alla lovande idrottare i sina respektive grenar. Vi hoppas att de nu kan få rätt stöd för att nå världstoppen, säger SOKs verksamhetschef Peter Reinebo.

Om Topp och Talang

Topp och Talang är ett skräddarsytt stöd för aktiva som bedöms ha potential att kunna nå medaljkapacitet på OS och VM med en uthållig satsning och rätt stöd. Topp och Talang ska ge aktiva med potential att nå världstoppen möjlighet att göra en hundraprocentig satsning, oavsett den egna idrottens eller familjens ekonomi. Topp och Talang, och allt stöd till aktiva och förbund, finansieras av SOKs sponsorer.

SOK startade stödprogrammet Topp och Talang 1998 och utfallet av stödet har en dokumenterat hög nivå. Drygt 30 procent av talangerna i Topp och Talang har lyckats ta steget till medaljkapacitet vid VM eller OS efter fyra till sex år.

Samtliga nya idrottare i SOKs Topp och Talang, 4 juli 2022

1. Isak Davidsson, freeski
  2. Hugo Burvall, freeski
  3. Hilma Lövblom, alpint