Olof Abrahamsson, Väst Alpin, under förra säsongens VM. Foto: TAM-TAM PHOTO.

Häng med när speedski-säsongen 2023/2024 sätter igång

Världscuptävlandet pågår som bäst, men ett landslag som ännu inte testat sig mot världseliten är det snabbaste svenska skidlandslaget – speedski-åkarna med sin spektakulära utrustning. Premiären sker onsdagen den 24 januari i franska Vars.

Det är ett landslag för framtiden som förbundskapten Micke Brunnberg ställer på skidor denna säsong. I en pågående generationsväxling, där den stora stjärnan Britta Backlund har axlat en tränarroll, finns så klart utmaningar. Men om utvecklingen vi såg förra året håller i sig finns det mycket att se fram emot.

Landslaget i speedski 2023/2024.

– Vi har två vassa herråkare i Calle Ribbegårdh och Olof Abrahamsson. På damsidan är det däremot ett helt nytt S1-lag. Där har vi tre unga lovande tjejer som gör internationell S1-debut nu i Vars. Det är Cornelia Sandström, Agnes Abrahamsson och Siri Kling Andersson. Alla dessa utmanade Britta Backlund ordentligt på SM förra året. De är främst med för att lära, men det blir riktigt kul att se vad de kan åstadkomma i världscupen, säger förbundskapten Micke Brunnberg.

LÄS MER: Landslaget i speedski 2024.

Succésäsong med rekord

Förra säsongen var riktigt framgångsrik för speedski-landslaget med massor av personliga hastighetsrekord. Britta Backlund, Rättviks SLK, stod för en historisk bedrift. Hon slog Sanna Tidstrands 17 år gamla svenska rekord när hon säkrade VM-guldet med ett åk på otroliga 244,93km/h. Hon vann dessutom överlägset den totala världscupen – för fjärde gången.

De svenska herrarna tog stora steg och närmade sig den yttersta världseliten. Bäst i världscupen gick det för Carl Ribbegårdh, Ålberga SLK, som hamnade på tiondeplats i totalcupen.

LÄS MER: Rekordsäsongen 2023

Och nu laddar de för ytterligare en snabb och spännande säsong, där VM är en av höjdpunkterna.

Kalender säsongen 2023/2024

Världscupsäsongen startar i Frankrike den 28 januari och avslutas i Andorra den 14 mars. Efter det väntar spännande VM-tävlingar för både juniorer och seniorer som säsongens höjdpunkt. Dessa avgörs som vanligt i franska Vars, den snabbaste backen i världen, där världsrekorden brukar slås.

Världscuptävlingarna visas via livestream på Youtube. Det kan vara olika kanaler för respektive tävling, information om rätt kanal hittar du alltid någon dag i förväg på speedskilandslagets sociala medier och på skidor.com.

(Med reservation för ändringar).

DATUM

TID

PLATS

TÄVLING

28/1 10.15 Semi
12.00 final
Vars (FRA) Världscup
29/1 Vars (FRA) Världscup
26/2 Formigal (ESP) FIS-tävling
29/2 Formigal (ESP) Världscup
13/3 Grau Roig (AND) Världscup + FIS-tävling
14/3 Grau Roig (AND) Världscup
17/3 Vars (FRA) Junior-VM
29/3 Vars (FRA) VM
6/4 Idre Fjäll (SWE) SM
7/4 Idre Fjäll (SWE) SM

Håll dig uppdaterad

Följ våra äventyr här på skidor.com och i våra sociala mediekanaler. På de sociala mediekanalerna får du också ta del av både nyheter och mer personliga ”behind the scenes”-reflektioner från åkarna.

@skiteamswedenspeedski

@skiteamswedenspeedski

Speedski Sweden

FIS app

Ladda ned via Google Play

Ladda ned via App Store

Det här är speedski

Speedski är den snabbaste icke-motoriserade sporten med markkontakt. Åkarna kör rakt nerför en lång och brant backe och hastigheten mäts under en 100 meter lång sträcka i slutet av backen.

Det handlar främst om skidkontroll, balans och aerodynamik. Världsrekordet är på över 255 km/h, farter över 200 km/h förekommer frekvent.

Att speedski körs i väldigt speciella backar gör att det oftast körs minst två världscuptävlingar i rad i samma backe. I världscupen tävlar de som åker i den så kallade S1-klassen. Där behövs en speciell utrustning i form av täta blanka dräkter, 240 cm långa skidor, spoilers på benen och en speciell aerodynamiskt utformad hjälm. Sammantaget ger det åkaren ett extremt lågt luftmotstånd och ett lätt utomjordiskt utseende.

Detta är speedski
Svenska 200-klubben

Mats Abrahamsson

Presskontakt Medieansvarig speedski Medieansvarig speedski +46 (0)700 89 89 89