Längd: Per-Erik Rönnestrand slutar

Per-Erik har gjort ett mycket gott jobb och det finns inga schismer som ligger till grund för detta beslut. Svenska Skidförbundets målsättning med den fortsatta utvecklingen av såväl laget, de enskilda åkarna som de framtida resultatkraven har lett fram till detta beslut. Anledningen till att Per-Erik Rönnestrand slutar skall ses som ett led i den framtida utveckling som svensk längdskidåkning står inför. Det som är ytterst beklagligt är att dessa uppgifter kommer ut vid ett sådant olyckligt läge inför de stundande världscupavslutningarna i Ullevi och Falun. Nedan följer några utdrag ur det utvecklingsdokument som bland annat ligger till grund för de organisatoriska förändringarna som Svenska Skidförbundet nu genomför på längdsidan: Utvecklingsdokument - Svensk längdskidåkning Bakgrund v … SSF har idag ett framgångsrikt sprintlag men vi når inte upp till de satta målen på traditionella distanser. v … Vi har i stort sett alltid haft framgångar på JVM och även nu finns det ett antal lovande juniorer. v … För 3-4 år sedan hade vi ett antal lovande yngre seniorer som hävdade sig bra internationellt. För många av dessa har stagnerat i sin utveckling. v … Det har ofta visat sig att våra unga lovande åkare har haft en lång och svår väg att vandra för att utvecklas till världselit. Metod … För att Sverige på sikt ska lyckas måste vi se till helheten och tänka både kort och långsiktigt (1-9 år framåt). Det innefattar all verksamhet från barn/ungdom till seniorvärldselit. Arbetet ska genomsyras av ÖPPENHET, ÖDMJUKHET och TYDLIGHET. Landslaget ... Vi ska stärka det totala ledarskapet i landslaget. Även våra landslagstränare ska jobba på ett sätt som sätter större fokus än tidigare på att finnas nära våra aktiva i deras hemmiljö och i samverkan med personlig tränare. Även här är den aktives egenansvar en viktig del i dennes utveckling… … Det arbete som genomförts i landslaget de senaste åren har på många sätt varit väldigt genomtänkt och bra men resultatmässigt sett inte tillräckligt bra, framförallt på traditionella distanser under de senaste åren. Det är min fulla övertygelse att vi genom att förstärka det totala ledarskapet kommer att skapa en miljö med starkare tro på individens personliga utveckling, och att detta i framtiden kommer att ge vårt landslag möjligheten att nå sin fulla potential. I det arbetet ingår att stimulera till insikt om individens eget ansvar i att själv förstå vad kravet är för att lyckas och att sedan, med SSF: s tränares stöd och vägledning, utföra det som krävs. Detta är ett utvecklingsarbete som börjat och som ständigt ska pågå… /Anders Bergström; Nordisk Chef; Svenska Skidförbundet

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49
Lukas Johansson

Presskontakt Kommunikatör Mediaansvarig/kommunikation längd

Peter Albertsson

Presskontakt Kommunikatör, alpint och skicross Alpint, skicross +46 (0)70 397 00 92
Stefan Karlsson

Presskontakt Sportchef snowboard & freeski Snowboard och freeski 070-511 31 27

Mats Abrahamsson

Presskontakt Medieansvarig speedski Medieansvarig speedski +46 (0)700 89 89 89
Ulrika Back Eriksson

Presskontakt Kontaktperson backhoppning Backhoppning +46 70 366 91 08

Kalle Olsson Bexell

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Alpint +4676 634 73 68

Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor.