Längd: Rydqvist och Ek ess i SkejtVasan

Landslagstjejen Maria Rydqvist, 22, åker onsdagens SkejtVasa: - Det ska bli hur roligt som helst, säger hon. Hon är en av landets största talanger och har i vinter radat upp toppresultat. Två SM-brons och en tredjeplats i U 23 VM kvalificerade henne också till VM i Oberstdorf där hon blev bästa svenska på 10 km fri stil och i Skiathlon. Maria Rydqvist kommer ursprungligen från Smålandsstenar, men bor sedan en tid i Östersund och tävlar för Bergeforsens SK utanför Sundsvall: - Jag tänker satsa stenhårt på längdskidåkning och i vinter har jag fått flera kvitton på att jag utvecklats. SkejtVasans spår mellan Oxberg och Mora känner jag bra till efter några år på skidgymnasiet i Mora, säger Maria som tillsammans med IFK Mora SK:s Elin Ek och Vansbros Anna-Karin Strömstedt får bära favoritskapet. Elin Ek gjorde så sent som i lördags en strålande VM-tremil där hon kom på 14:e plats, före namn som Smigun och Paruzzi. VM-reserven Anna-Karin Strömstedt kom trea i TjejVasan och är en ypperlig skejtåkare. Förutsättningarna inför den tre mil långa SkejtVasan är de allra bästa: - Banan är perfekt. Vi kommer att kunna erbjuda lika bra förhållanden som i Vasaloppsveckans tidigare lopp, säger tävlingsledarna Andreas Horrskog och Torbjörn Jonsson. Av de 350 anmälda till SkejtVasan återfinns flera kända namn. I herrklassen startar fjolårssegraren Fredrik Persson, Åsarna IK, bröderna Fredrik och Micke Östberg, Falun-Borlänge SK och den vasse norrmannen Remy Andersen. - Vi har ett mycket bra startfält även i juniorklasserna. Det är upplagt för en högintressant SkejtVasa, avslutar Andreas Horrskog. Kontaktpersoner: Torbjörn Jonsson, tävlingsledare, 070/540 58 58 Andreas Horrskog, tävlingsledare, 070/360 42 32

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49
Lukas Johansson

Presskontakt Kommunikatör Mediaansvarig/kommunikation längd

Peter Albertsson

Presskontakt Kommunikatör, alpint och skicross Alpint, skicross +46 (0)70 397 00 92
Stefan Karlsson

Presskontakt Sportchef snowboard & freeski Snowboard och freeski 070-511 31 27

Mats Abrahamsson

Presskontakt Medieansvarig speedski Medieansvarig speedski +46 (0)700 89 89 89
Ulrika Back Eriksson

Presskontakt Kontaktperson backhoppning Backhoppning +46 70 366 91 08

Kalle Olsson Bexell

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Alpint +4676 634 73 68

Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor.