Jens Burman och Calle Halfvarsson tävlar under helgens världscup i tyska Oberhof. FOTO: MATHIAS BERGELD/BILDBYRÅN

Längdlandslaget till världscupen i Oberhof

Med ett kort uppehåll efter Tour de Ski är världscupen i längdskidor tillbaka i full kraft. Nu samlas världseliten i tyska Oberhof för att göra upp om viktiga världscuppoäng – och här är truppen som kommer representera Sverige under helgens tävlingar.

Flera spännande namn är tillbaka på tävlingsscenen med bland andra Iivo Niskanen, Johannes Høsflot Klæbo och Tiril Udnes Weng till start. Även i den svenska truppen är det comeback i världscupen för Oskar Svensson, Moa Lundgren, Ebba Andersson och Marcus Grate.

– Efter en veckas ledigt efter Tour de Ski längtar vi efter att få tävla igen. Ebba Andersson är tillbaka efter att ha avbrutit touren och Marcus Grate gör comeback efter sin skada som han ådrog sig i Östersund. Vi åker med ett riktigt starkt lag och känner oss laddade, säger landslagschef Anders Byström.

Linn Svahn har efter Tour de Ski tagit ett starkt grepp om sprintcupen, och leder framför norska Kristine Stavås Skistad och Emma Ribom. Svahn och Ribom ligger även tvåa respektive fyra i totala i världscupen. På herrsidan ligger just nu Calle Halfvarsson på bästa placering, med en sjundeplats i totalen.

– Oberhof är en ny plats för många och det ger extra motivation att få tävla på nya banor. Vi vet att de kämpat hårt med snön och har fått besked om att förutsättningarna ska vara bra efter att vädret slagit om till det kallare, säger Anders Byström.

Det står sprint och 20 kilometer i klassisk stil på schemat, samt säsongens andra stafett – där truppen har goda minnen från Gällivare färskt i minne. Sveriges lag tog hem en efterlängtad förstaplats på damsidan, samt utmanade länge Norge på herrsidan och blev tillslut tvåa framför Tyskland.

Vilka aktiva som kommer ingå i Sveriges lag i kommande stafett i Oberhof tas ut efter lördagens distanslopp.

– Vi räknar med att ställa upp med starka lag och ska försöka slåss om segern, säger Anders Byström.

Världscupen i Oberhof pågår 19–21 januari.

TRUPPEN TILL VÄRLDSCUPEN I OBERHOF

Johan Häggström, Piteå Elit
William Poromaa, Åsarna IK

PRESSTRÄFFAR OBERHOF
Varmt välkomna på pressträff på plats i Oberhof inför helgens världscuptävlingar. Pressträffarna delas upp efter sprint och distans, och äger rum på torsdag klockan 14.00, respektive fredag 18.00. Båda pressträffarna är utomhus, i anslutning till Berghotel. Exakt plats meddelas senare under veckan.

Vi siktar på att erbjuda enskilda intervjuer efter önskemål, men med visst förbehåll för högt medietryck för vissa aktiva, där intervjuer kan ske i grupp. Restriktioner i form av avstånd och munskydd kan tillkomma, och kommuniceras i så fall till anmäld media i god tid inför träff. Vänligen observera att anmälan krävs för att kunna delta på pressträffen.

PRESSTRÄFF SPRINT
Dag: Torsdag (18 januari)
Tid: 14.00
Plats: Berghotel, Theo-Neubauer-Straße 20, Oberhof

Gäller: Maja Dahlqvist, Emma Ribom, Moa Lundgren, Linn Svahn, Jonna Sundling, Frida Karlsson, Edvin Anger, Marcus Grate, Emil Danielsson, Johan Häggström, Oskar Svensson och Calle Halfvarsson.

PRESSTRÄFF DISTANS
Dag: Fredag (19 januari)
Tid: 18.00
Plats: Berghotel, Theo-Neubauer-Straße 20, Oberhof

Gäller: Ebba Andersson, Moa Ilar, Gustaf Berglund, Jens Burman och William Poromaa.

ANMÄLAN: Mejla er anmälan till samuel.bjorn@skidor.com. Meddela även vilka aktiva ni önskar intervjua i prioriterad ordning. Er anmälan ska senast vara oss tillhanda på onsdag 17 januari, klockan 09.00.

PRESSKONTAKT I OBERHOF
Samuel Björn
Telefon/WhatsApp: + +46 (0) 70 798 81 97
E-post: samuel.bjorn@skidor.com

För förfrågningar under pågående tävling/mixad zon rekommenderar vi att ta kontakt via WhatsApp för snabbast respons.

Media på plats får tillgång till uppdateringar, praktisk information mm via egen chatt i WhatsApp. Vänligen kontakta Samuel Björn för att bli tillagd.

PROGRAM: VÄRLDSCUPEN OBERHOF, 19–21 JANUARI

Fredag: Sprint, klassisk stil
12.50 Prolog
15.20 Finaler